-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye muligheter med internett i bilen
Når internett blir en integrert del av bilen, og kobles opp mot bilens førerassistansesystemer, vil bilturen i fremtiden bli både tryggere og mer miljøvennlig, mener Continental.
Dekkprodusenten hevdet i alle fall dette under den internasjonale teknologiutstillingen CES i Las Vegas nylig.
Tyske Continental er mest kjent for sin produksjon av dekk, men leverer også teknologiske løsninger til bilbransjen.
– Å gjøre internett til en integrert del av bilen krever nytenking fra hele bransjen. Alt fra grensesnittet mellom menneske og maskin til drivverket må utvikles. I Continental jobber vi nå med noe som kalles dynamisk eHorizon, som vil endre både underholdningsaspektet av det å kjøre bil og gjøre bilturen både sikrere og mer miljøvennlig, sier Helmut Matschi, som er sjef for interiørdivisjonen hos Continental, i en pressemelding.
Deler informasjon
Kort fortalt fungerer den dynamiske funksjonen av eHorizon slik at bilens førerassistansesystemer mottar informasjon fra internett som kan varsle om alt fra trafikkarbeid, dårlig vær, midlertidig hastighetsbegrensning og til og med ulykker som venter rundt neste sving.
Dette får man til ettersom bilene med dette systemet ikke bare innhenter informasjon, men også deler informasjon fra sine sensorer og kameraer med andre trafikanter.
– Dette er en spennende teknologi hvor man kan si at bilen ser rundt svingen for deg. I fremtiden kan bilen for eksempel vite at det er en ulykke rundt neste sving, og bremse, selv om du ikke har sett ulykken. Internett gjør det mulig å samle og dele informasjon fra Continentals informasjonsdatabase. Jo mer omfattende denne databasen er, jo sikrere vil det være for bilistene, fordi bilene selv vil vite hva som skjer der ute, sier Hege Eike Lie, markedssjef hos Continental Norge.
Skal spare drivstoff
Continental har testet ut teknologien i flere år, og har utviklet et system som de hevder vil gjøre at bilen - eller lastebilen - kan bruke mindre drivstoff ved å bruke eHorizon. Basert på presise data om topografi og signaler fra bilens GPS-system, vil sensorer i bilen påvirke den adaptive cruisekontrollen til å fungere slik at kjøretøyet bruker minst mulig drivstoff.
Kjøretøyet vil for eksempel gi ekstra gass for å forberede seg på en bratt stigning, eller bare trille i en nedoverbakke. Lastebilprodusenten MAN har brukt dette systemet i over et år, og skal ha oppnådd en betydelig drivstoffreduksjon.
Flere lignende systemer fra andre produsenter finnes også på markedet. Blant annet har Volvos lastebiler systemet I-see, som fungerer på tilsvarende måte.