-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye EU-regler åpner for dramatisk endring i lastebildesign
Snart kan du kanskje få se eller kjøre lastebilprodusentenes drømmekonsepter som produksjonsmodeller på veien. Fra 1. september 2020 vil EU nemlig tillate større førerhus.
Tirsdag denne uken fattet EUs lovgivende myndighet, Parlamentet og Rådet, en foreløpig beslutning som vil kunne få stor betydning for hvordan fremtidens lastebiler kommer til å se ut.
Nå ønsker Brussel nemlig å åpne opp for at produsentene kan bygge førerhus som er lengre enn dagens regler tillater. Dette har lenge vært et ønske fra produsentene.
Aeroynamikk og sikkerhet
Ifølge det tyske fagtidsskriftet Eurotransport.de er det snakk om en lengdeøkning på inntil 90 centimeter.
Begrunnelsen er at det vil gi designerne mer spillerom, blant annet for å lage en rundere front som både er mer aerodynamisk og «vennlig» overfor myke trafikanter enn dagens regler tillater.
Det ønskede resultatet er da selvfølgelig lavere drivstofforbruk og utslipp, samt færre alvorlige ulykker. Vi husker for eksempel MAN som på IAA i 2010 viste frem Concept S (på bildet over her) hvor de hevdet å redusere drivstofforbruket, og derfor CO2-utslippet, med 25 prosent.
Trolig kan det også komme nye krav til sjåførens utsikt fra førerposisjon. En hyggelig bi-effekt kan jo også være at det blir bedre plass og boforhold i førerhusene.
– Kan spare 300-500 liv
EUs kommisær for transport, Violeta Bulc, uttaler at dette er en prioritert sak for Europakommisjonen og at de derfor har behandlet saken raskere enn opprinnelig planlagt.
– Vi reduserer nå tiden betydelig for når nye førerhus som er mer aerodynamiske, sikre og mer komfortable kan komme på markedet. Beregninger viser at den nye typen førerhus hvert år kan spare 300 til 500 liv og sørge for opptil 10 prosent reduksjon i utslippene fra lastebiler i langtransport, sier Bulc.
Planen er at de nye reglene skal tre i kraft 1. september 2020, men Bulc presiserer at den foreløpige avtalen må bekreftes endelig av Parlamentet og Rådet.
Nærmere konseptene
Dagens regelverk gir lastebildesignerne lite rom for å utfolde seg når det gjelder utseende, og dermed aerodynamikk og sikkerhet, når de utformer førerhusene.
Særlig legger lengdebegrensingen på førerhuset en stor demper på den kreative utfoldelsen, samtidig som designerne har vært nødt til å tenke enda mer kreativt innenfor de strenge rammene.
Derfor har også førerhusene i grove trekk sett ganske like ut i mange år nå. Jo da, det er finpusset og flikket på en del detaljer – men det er få av produksjonsmodellene som har gitt hakeslipp på grunn av et revolusjonerende utseende, eller drastiske reduksjoner i drivstofforbruk.
På konseptstadiet derimot har designerne boltret seg langt utenfor reglene som legger begrensninger på de ytre dimensjonene.
Nøyaktig hva vi kan forvente oss å se på veien som følge av de nye reglene er selvsagt for tidlig å si, men trolig vil fremtidens førerhus ligge mye tettere opptil mange av de nydelige konseptene vi har sett blant annet på IAA de senere årene.