Nyheter fra DAF
Nyheter fra DAF
Nyheter fra DAF
Nyheter fra DAF
Nyheter fra DAF
Nyheter fra DAF

Nye biler og nye folk skal styrke DAF

Samtidig som DAF presenterer sine mange LF-nyheter sammen med nye versjoner av CF og XF, forsterkes den nordiske og norske organisasjonen. Salgsmålet er ganske hårete.

Publisert

DAF brukte nok en gang områder rund Barcelona for å presentere sine bilnyheter. Men mens bilene var oransje ved prøvekjøringene i fjor var de blå i år – med en forsiktig oransje stripe. Noe nederlandsk bør det jo fremdeles være.

Endringen var der for å fortelle at det er store nyheter på gang. Ikke bare på bilene forresten, fra 1. oktober bygger de om hele styret sitt også. Blant annet er den tidligere produksjonsdirektøren, Harry Wolters, blitt sjef for Europeisk salg, og hans stilling er overtatt av tidligere finansdirektør Jos Habets. Begge disse får plass i styret.

250 biler
Et styre som egentlig må være ganske fornøyd med hvordan det går. I fjor økte de markedsandelen (over 16 tonn) med nesten en hel prosentenhet, til 15,5 %, og de er markedsledere i Nederland, Storbritannia, Polen, Ungarn og Bulgaria.

Nå regner de vel ikke med å bli markedsleder i Norge ennå, men ved prøvekjøringene i Spania kunne Tomas Gustavsson (bildet) fortelle om et mål på 250 biler i Norge i 2021.

Gustavsson er nyansatt i stillingen som Operational Manager i Nordic Truckcenter, den nye nordiske DAF-organisasjonen. Han kunne også fortelle at Håkan Blomén nå er ansatt som Country Manager for Norge, og vil være på plass på Langhus-anlegget 1. november.

Blomén skal rapportere direkte til Mathias Nilsson, CEO for hele gruppen. Både han og Gustavsson kommer fra Mercedes-Benz last i Sverige.

Mye nytt på LF
Det som ble vist på hjul var, kort fortalt, en rekke forbedringer for LF-serien, der den nye PX-4 motoren vel var den største nyheten, sammen med en rekke forbedringer for resten av drivlinjen. Akselavstand på inntil 6,90 m. og en rekke «Body attachment Modules» som skal gjøre det hele enda enklere for påbyggere.

Akkurat som for de større har det skjedd detaljendringer på eksteriøret og også LF får nå tilgang til DAF Connect flåtestyrings-systemet.

LF deler også det lavere forbruket med sine større søsken. 6 % forbedring sier DAF om LF, mens de forteller om 7 % på de store. Mye av den forbedringen kommer av det DAF kaller «down speeding», lang utveksling gir færre omdreininger samtidig som de sterkt reviderte MX-11 og MX-13 motorene har fått en egenskap som kalles «multi torque» - 100 – 150 ekstra Nm dreiemoment i det høyeste giret.

Men selv uten det tricket viser kurvene at max. dreiemoment nå hentes ut ved lave 900 omdreininger.

Mer komplett
TraXon-kassa er forbedret, det er en helt ny motorstyring med flere kjøremoduser, og lavere vekt på mange komponenter har gitt mellom 100 og 250 kg. ekstra nyttelast.

Men det som syns best er alle de nye aksel/chassis-versjonene. CF og XF-serien er blitt meget mer komplett. Til sammen 11 nye konfigurasjoner er nå lansert, blant annet et 8x4 lettvekts mixer-chassis.

I neste nummer av Yrkesbil vil fortelle mer om de nye bilene, og den nye innsatsen.

Powered by Labrador CMS