Ny organisering og ledelse skal løfte Bertel O. Steen Lastebil og Buss
En ny organisasjonsmodell og bemanning av ledergruppen er på plass for nyopprettede Bertel O. Steen Lastebil og Buss. Nå starter jobben med å øke markedsandeler.
Forretningsenheten, som ledes av Jarle Viuls, skal ha totalansvaret for import- og detaljvirksomheten, med et helhetlig ansvar for salg og servicemarked, inklusive driften av lastebil- og buss verkstedene.
Torsdag denne uken presenterte han organisasjonen og det første omrisset av planer for hvordan salg og markedsandeler for lastebiler og busser fra Mercedes-Benz, Setra og Fuso skal løftes.
Ikke tilfreds med markedssituasjonen Bertel O. Steen Lastebil og Buss skal organiseres som et eget aksjeselskap, og skal rendyrke dette spesialiserte forretningsområdet.
Daimler AG, som er leverandøren, har foretatt en tilsvarende organisasjonsendring.
Målet er en økt dedikasjon for kundegruppen, gjennomgående fra fabrikk til kunde.
Annonse
– Vår nye organisasjonsmodell vil gi vesentlig bedre forutsetninger for å utvikle hele verdikjeden, også med felles konsepter. Våre kunder vil i fremtiden oppleve oss som en felles kjede i hele Norge, sa Viuls under torsdagens presentasjon. Han har nå tittelen konserndirektør for Lastebil og Buss.
(artikkelen fortsetter under bildet)
ILLUSTRASJON: Slik endres organisasjonsmodellen for lastebil og buss i Bertel O. Steen.
– Skal vi lykkes i dette krevende markedet må vi etablere et vesentlig tettere samarbeid mellom import, salg og verksted. Kundegruppens krav og behov er i stor grad adskilt fra øvrig virksomhet i Bertel O. Steen-konsernet. I fremtiden vil denne differensieringen til personbilvirksomheten øke ytterligere. En rendyrking av lastebil- og buss-virksomheten vil i tillegg redusere driftskompleksiteten på forhandlernivå, forklarte han.
Viuls var tydelig på at "ingen i Bertel O. Steen" er tilfreds med dagens markedssituasjon for Mercedes-Benz og Fuso i lastebilmarkedet. Merkene har henholdsvis 11 og 0,5 prosent markedsandel i markedet over seks tonn, og en nedgang på -33,2 og -18,5 prosent sammenlignet med fjoråret.
Mercedes-Benz er altså ned mer enn totalmarkedet for lastebiler over seks tonn, som har en tilbakegang på -24,5 prosent.
Annonse
Heller ikke på buss er han tilfreds, der forventningen var å levere 50 enheter i 2020 - mens det ender på 44.
Viuls ville ikke gå inn på konkrete målsettinger for markedsandeler, men lovet å komme tilbake med en forpliktende programerklæring snart.
Ny ledergruppe Den nye ledergruppen for BOS Lastebil og Buss vil få følgende sammensetning:
• Jarle Viuls, konserndirektør Lastebil og Buss
• Knut Arne Sæta, salg lastebil
• Jon Øivind Rist, salg buss
• Pål Bergstad, servicemarked
• Jens Mosveen, verksted
• Olav-K. Thingwall, PR-/Informasjon
• Hamid Bouaazzati, forretningsutvikling
• Claes-Gøran Bye, controlling
– På kort tid har vi fått på plass en ledergruppe jeg har stor tro på, sa Viuls.
– Det er blitt en spennende sammensetning, de fleste er meget erfarne personer med bred kompetanse innen fagfeltet lastebil og buss, som jeg gleder meg til å samarbeide med, utdypet han.
Også i de enkelte enhetene begynner brikkene nå å falle på plass. Her vil det etter hvert også bli noen ubesatte stillinger, inklusive noen nyetablerte ansvarsområder, med behov for rekruttering av nye medarbeidere.
I tillegg til medarbeidere ansatt i BOS Lastebil og Buss blir det også faste bidragsytere fra andre deler av konsernet.
På markedsføring vil Andreas Hauger fortsatt være en ressurs for lastebil og buss, det samme gjelder analytiker Einar Ulsund, mens Line Brovold vil holde i HR-relaterte temaer.
Veien videre Organisasjonsformen og ledergruppen er operativ fra 2021.
– Det neste vil være å bemanne de stillingene vi vil ha behov for, slik at enheten blir fullt operativ så raskt som mulig, samt at Bertel O. Steen Lastebil og Buss skal etableres som et eget AS, sier Viuls.
– Ikke minst vil arbeidet med å konvertere inn alle våre 18 lastebil og buss forhandlere i den nye enheten starte rett over nyttår. Dette arbeidet vil selvsagt pågå med en tidshorisont som strekker seg utover store deler av 2021, fastslår han.