-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny hydrogen-allianse skal sørge for fart i utviklingen
Daimler Truck AG, Iveco, OMV, Shell og Volvo Group forplikter seg til samarbeid for å skape grunnlag for en stor utrulling av hydrogendrevne lastebiler i Europa de kommende ti årene.
At Daimler og Volvo spiller på lag i hydrogen-utviklingen visste vi jo – det er ikke så lenge siden de to konsernene dannet en Joint Venture for utvikling av hydrogendrevne nyttekjøretøy.
Nå har de slått seg sammen med Iveco, som har et hydrogensamarbeid med Nikola, og energiselskapene OMV og Shell.
I et samarbeid – under navnet H2Accelerate – vil de få fart i utviklingen av markedet for hydrogendrevne tunge kjøretøy og en nødvendig fylleinfrastruktur.
LES OGSÅ: Lastebilprodusenter kutter ut dieselmotoren ti år tidligere enn planlagt
Opptrapping over ti år
Alle de fem konsernene sier i en felles uttalelse tirsdag at de mener hydrogen er et helt essensielt «drivstoff» for å kunne oppnå en fullstendig dekarbonisering av lastebilsektoren.
De peker også på at en storskala-utrulling av hydrogendrevne lastebiler forventes å skape en eller flere nye industrier i seg selv:
Det skal blant annet lages karbonnøytrale produksjonsfasiliteter for hydrogen, storskala distribusjonssystemer for hydrogen, et nettverk av høykapasitets fyllestasjoner for hydrogen (både flytende og komprimert gass) i tillegg til produksjonen av kjøretøy med brenselceller.
Ifølge meldingen mener deltakerne i H2Accelerate at en synkronisert satsning i form av investeringer gjennom 2020-tallet vil skape grunnlag for den storskala utrullingen av hydrogendrevne tunge lastebiler som er nødvendig for å nå EUs ambisjon om nullutslipp innen 2050.
Den tiårige opptrappingen skal etter planen begynne med grupper av kunder som er villige til å forplikte seg til å benytte hydrogenbasert transport på et tidlig stadium.
Disse flåtene skal etter planen operere innenfor regionale clustere og langs europeiske høykapsitetskorridorer med god dekning av fyllestasjoner.
På sikt ser man for seg at de regionale clusterne kan kobles sammen til et pan-europeisk nettverk.
LES OGSÅ: Behov for 90.000 ladestasjoner for elektriske tunge kjøretøy innen 2030
Raskt opp i 10.000 biler
I første fase, frem mot 2025, er det snakk om et hundretalls elektriske lastebiler med brenselcelle, over 20 høykapsitets fyllestasjoner for hydrogen i utvalgte clustere.
I fase to, fra 2025-2030, skal det produseres et tresifret antall hydrogendrevne lastebiler med brenselceller årlig, og man skal rask opp i en flåte på over 10.000 lastebiler.
Nettverket av fyllestasjoner skal på denne tiden dekke flertallet av de viktigste transportkorridorene på kontinentet.
H2Accelerate-deltakerne er tydelige på at de ikke vil makte denne opptrappingen på egenhånd.
De vil sammen jobbe for å få inn finansiering til å gjennomføre første fase, samtidig som det skal jobbes opp mot politikere og myndigheter for å få støtte og tilrettelegging.
– I fremtiden vil vi ha en kombinasjon av batteri- og hydrogendrevne lastebiler, i tillegg til en viss grad av fornybare drivstoff, sier Martin Lundstedt, toppsjef i Volvo Group.
LES OGSÅ: Skal utvikle hydrogenfyllenettverk i Norge
Må bli konkurransedyktig
Elisabeth Brinton, sjef for «New Energies» i Shell, er klar på at hydrogendrevne lastebiler må komme ned på – eller under – kostnadsnivået for dagens dieseldrevne lastebiler, og med tilsvarende fylletid og rekkevidde.
– For å nå denne ambisjonen må det på plass et tydelig regulatorisk rammeverk fra myndighetene, sier Brinton.
Gerrit Marx, sjef for nyttekjøretøy og spesialkjøretøy i CNH Industrial, som eier Iveco, understreker viktigheten av å få med seg transportører og andre aktører i bransjen.
– Vi må vise med konkrete prosjekter at løsningene er konkurransedyktige og levedyktige, både finansielt og operasjonelt, sier Marx.
LES OGSÅ: Stor hydrogensatsning i Norge
Scania og Hyundai ikke med
Verdt å merke seg er at to aktører – minst – som allerede er godt inne på hydrogensporet, ikke er med i den nye alliansen: Scania og Hyundai.
Scania har som kjent lenge jobbet med hydrogendrevne lastebiler i et prosjekt med den norske dagligvaregrossisten Asko, og har fire lastebiler i drift i Trøndelag.
I dette prosjektet var også Karin Rådström tungt inne. Hun var da Head of Sales and Marketing i Scania. I april i år ble hun ansatt som sjef for Mercedes-Benz Trucks, med plass rundt styrebordet i Daimler Trucks.
Svensken tiltrer stillingen 1. februar neste år, etter karantene. Se ikke bort fra at hun har ett og annet å tilføre om praksiserfaring fra hydrogenprosjekter i samarbeid med transportører.
Hyundai har som kjent satt i drift et titall Xcient hydrogendrevne lastebiler i Sveits.