-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny girkasse erstatter Opticruise
Samtidig med ny V8-serie lanserer Scania nå den nye girkassen som skal ta over etter Opticruise.
På sikt skal den nye girkassen nemlig erstatte alle nåværende Opticruise girkasser.
Den første nye i rekken – G33M – er koblet opp mot de oppdaterte V8-motorene opp til 660 hk og Scanias 13-litersmotorer på 500 og 540 hk.
Totalt skal det være investert mer enn 400 millioner euro i utviklingen av den nye girkasseserien.
Scania har lang tradisjon i å tilby automatiserte manuelle girkasser under Scania Opticruise-paraplyen, første gang introdusert på tidlig 1990-tall. Mange husker også da de kom med clutchpedal, og girsystemet i enkelte sjåførkretser fikk navnet «optikluss». Den tiden er for lengst forbi.
Men hvorfor investere i utvikling av en ny girkasseserie når Scania allerede har en løsning som ser ut til å fungere godt?
- Det er absolutt nødvendig. Våre nye girkasser tilbyr de forbedringene som er nødvendig for å oppnå en mer effektiv og bærekraftig veitransport det neste tiåret. En viktig egenskap er tilpasning av utvekslingen mellom girene, utvidet bruksområde for økonomi-gir, for å passe sammen med våre lav-turtallsmotorer og redusert drivstofforbruk, sier Alexander Vlaskamp i en pressemelding. Han er visepresident og sjef for salg og markedsføring i Scania.
Høyt moment og lavt turtall
Jimmy Larsson, sjef for girkasseutvikling hos Scania R&D, sier han hater å bruke klisjéer om å starte med blanke ark, men hevder det faktisk var tilfellet her.
- Teamet fikk oppgaven å utvikle girkasser som kunne takle alle utfordringer og krav det neste tiåret, spesielt innen drivstofforbruk, kjørbarhet og bærekraft. Med den nye serien kan også kjøretøy med høy totalvekt bruke fastaksel-giring og likevel være like enkel å kjøre i gang med, forklarer Larsson.
Hvis motoren har dreiemoment til å drive lastebilen på lave turtall, bruker den mindre drivstoff (drivstoff sprøytes inn i sylinderen på hvert fjerde slag til stempelet).
I praksis betyr dette kompliserte utregninger med en mengde ulike faktorer. Hvis hastighet kan bli opprettholdt ved rundt, eller rett over, 1.050-omdreininger, spares det drivstoff, forklarer Larsson.
- Inntil nylig gikk en typisk langtransport-lastebil på 1.400-omdreininger. Scanias nye girkasseserie har en betraktelig bredere utveksling med et overdrive-gir på topp som håndterer både lave og høye turtall på en effektiv måte, sier han.
Tåler mer
Ingeniørene i Södertälje skal spesielt ha fokusert på internfriksjon under utviklingen av den nye girkasseserien.
Det planlagte nivået ble nådd der interne tap ble redusert med ikke mindre enn 50 prosent. Det ble oppnådd med polering av drev, tyntflytende MTF-olje og ved å oppbevare en stor andel olje i en separat, tørrsump-liknende del på toppen av girkassa.
Ifølge Scania reduserer dette intern oljeskvulping, da drevene ikke er kontinuerlig eksponert for olje (tenk vannhjul). Visse høyslitasje-områder under belastning gis ekstra tilførsel av olje for økt kjøling og smøring.
Den første i rekken, G33CM, skal være 60 kilo lettere enn nåværende girkasser. Hovedsakelig på grunn av et hel-aluminiumhus og kompakt design. Gjennomsnittlig støyreduksjon på 3.5 dB er ikke ubetydelig med tanke på at skalaen er logaritmisk.
De nye girkassene er kortere enn de vanligste Scania-girkassene tilgjengelige i dag. Med kun to synkringer (sammenlignet med sju), mellom lav og høy-serie split, er de nye girkassene kortere og med kraftigere akslinger. Dette gir muligheten for å ta i bruk bredere drev som tåler mer belastning og dreiemoment.
Men, ved å fjerne synkroniseringsringene legges økt press på girkassens styreenhet og overordnet girskiftstrategi. Av den grunn er elektronikken som styrer luftaktuatorene og akselbrems ny (tre totalt). Dette skal være avgjørende for rask, sømløs og nøyaktige girskift.
Åtte reversgir
I de fleste girkasser innebærer det å sette girkassen i revers å la et eget tannhjul dreie hovedakselen i motsatt retning.
I det nye Scania-sortimentet derimot, låses planetgirholderen på utgående aksel i stedet. Denne løsningen gir opp til åtte gir (fire er standard) i revers med en hastighet opptil 54km/t (valgfritt). Dette er nyttig når for eksempel dumperlastebil må rygge en lang avstand (for eksempel i en tunell).
Oljeskift-intervallene har blitt forbedret takket være økt presisjon, større oljefiltre og olje av høyere kvalitet.
Salget av den nye generasjonen girkasse er satt til å starte i oktober. De kan kombineres med tre av Scanias fire Euro-6 V8-motorer og to rekkeseks-motorer. Den første kundebilen med en G33CM-basert Scania Opticruise-løsning vil bli produsert i siste kvartal 2020.
Siden Traton-søster MAN benytter girkasser fra Scania i dag, så se ikke bort fra at det kommer ny girkasse i MANs nye lastebiler etterhvert også.