-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny el-engelsk for UPS
UPS har nettopp fortalt at de skal jobbe sammen med ARRIVAL, en engelsk start-up. I første omgang skal de ta i bruk 35 elektriske varebiler i London og Paris.
Hvorfor er omtrent alle nyheter elektriske for tiden?
Hvis vi ser oss om, og legger merke til all nyttig transport er det ikke store innslag av strøm.
Allikevel blir vi dynget ned av nyheter fra el-området.
Og vi blir fristet til å bringe dem videre, selv om vi vet at matnyttig? Ikke akkurat.
Ikke ennå i hvert fall.
LES OGSÅ: DAF og VDL med elektrisk trekkvogn
Flåte på 35 biler
Men akkurat denne sjarmerte meg, fordi de sjokoladefargede UPS-bilene på bildet er så utrolig funky ut.
Rene linjer, attraktive.
At de har noen kW og kWh og sånt under skallet blir ikke så viktig da. Forresten er det eneste vi egentlig vet om dem at de skal ha en rekkevidde på snaue 250 kilometer.
Men her har vi igjen noen tekno-idealister som har startet opp elbil-Wannabe-produsenten ARRIVAL: Helt siden 2016 har de hatt med seg UPS – en virkelig storforbruker av biler – på laget, og de har sammen utviklet en rekke prototyper.
Nå har de bestemt seg for denne, en lettvekts, kompositt modulkonstruksjon med masse elektronikk om bord, blant annet et Advanced Driver Assistance System som skal lette presset ved tett storbytrafikk.
For det kommer denne første flåten på 35 biler å bli utsatt for. De skal inn i UPS-trafikk i London og Paris i løpet av dette året.
LES OGSÅ: Mer elektrisk fra Volvo
Kutter fossil-båndet
UPS har fra før av mer enn 9.000 biler med alternative drivlinjer rundt i verden (300 elbiler i Europa blant annet) så man kan regne med at tilbakemeldingene på disse nye deltakerne vil bli ganske objektive.
Dessuten har UPS nettopp installert sin egen hurtiglader ved et depot i London. Ved hjelp av smart strømstyring sier de at de kan hurtiglade en rekke elbiler samtidig uten å måtte oppgradere strømnettet.
Det finnes vel forøvrig ikke en kommende kommersielle el-produksjonsbilen UPS ikke står på kundelisten for. Fra Fusos eCanter til Teslas truck.
De har virkelig bestemt seg for å kutte fossil-båndet. Og dette ARRIVAL-innslaget er et logisk ledd i innsatsen.
Den kommende utgaven av YrkesBil, nr. 5 som er hos abonnentene den 23. mai, har forøvrig en egen seksjon om elektriske varebiler. De fleste av dem er adskillig nærmere og mer konkrete enn ARRIVALs forsøksbiler.