-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Norsk gruveselskap tar i bruk førerløse lastebiler
Brønnøy Kalk AS skal la seks autonome Volvo FH-lastebiler transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning mellom selve gruven og knuseverket.
Førerløse lastebiler har vi hørt om en stund nå, også fra Volvo. De har skrytt av automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling.
Men avtalen som nå er inngått med det norske gruveselskapet Brønnøy Kalk AS er visstnok Volvo Trucks' første leveranse av en kommersiell, førerløs transportløsning av denne typen, ifølge en pressemelding fra lastebilprodusenten.
LES OGSÅ: Selvkjørende - en definisjon
Betjenes fra utsiden
Avtalen omfatter en såkalt «autonom terminal-til-terminal-løsning» for transport av kalkstein fra åpen gruve ved Brønnøy Kalk i Velfjord, til en havn i nærheten.
I praksis skal de seks førerløse Volvo FH-lastebilene transportere kalkstein på en fem kilometer lang rute som strekker seg gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket.
Kjøretøyene opererer imidlertid ikke helt på egen hånd: Lastebilene skal betjenes utenfra av hjullasteroperatører.
Ifølge Volvo har løsningen allerede vært gjennom vellykkede tester, og det opplyses at testene vil fortsette gjennom 2018 før løsningen settes i drift innen utgangen av 2019.
«I stedet for å kjøpe autonome lastebiler kjøper Brønnøy Kalk en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene. (…) Avtalen innebærer at kunden kjøper en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn», opplyser leverandøren.
I tillegg til å levere kjøretøyene, tar Volvo Trucks også ansvar for transporten av kalkstein.
LES OGSÅ: Volvos sikkerhetssjef er skeptisk til autonom kjøring
Ønske om effektivisering
Daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord, mener dette er et viktig skritt for selskapet. ‘
– Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger, sier han.
– Ved å ta i bruk en autonom løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked, legger han til.
LES OGSÅ: Skepsis til selvkjøring
Begrenset område
Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks, forsikrer at den autonome løsningen skal kunne dekke kundenes behov når det gjelder sikkerhet, pålitelighet og lønnsomhet.
– De globale transportbehovene er i stadig endring, og bransjen krever nye og avanserte løsninger for å ligge i forkant, uttaler Nilsson.
Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks, poengterer at det er viktig å samarbeide for å utvikle nye løsninger
– Ved å konsentrere oss om et begrenset område og en forhåndsbestemt rute kan vi finne ut hvordan vi kan utnytte løsningen best mulig og skreddersy den til kundenes spesifikke behov, sier han.
LES OGSÅ: Selvkjørende lastebiler skal frakte gods for Google