Raymond Langfjord, daglig leder ved gruven til Brønnøy Kalk, ser nye muligheter innenfor teknologi.
Foto: Volvo Trucks
Seks førerløse Volvo FH16 -lastebiler skal transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning gjennom tunneler mellom gruven til Brønnøy Kalk og knuseren.
Foto: Volvo Trucks
Den fem kilometer lange strekningen går gjennom tunneler mellom gruven til Brønnøy Kalk og knuseren.
Foto: Volvo Trucks
Kjøretøyene er helt selvkjørende og betjenes utenfra av hjullasteroperatøren.
Foto: Volvo Trucks
I stedet for å kjøpe autonome lastebiler kjøper Brønnøy Kalk en transporttjeneste. Volvo Trucks leverer kjøretøyene og tar ansvar for transporten av kalkstein.
Foto: Volvo Trucks
Testingen er i gang, og løsningen forventes å være fullt operativ innen utgangen av 2019. I testfasene sitter en sjåfør i førerhuset, men når lastebilene settes i drift, vil de være helt selvkjørende.
Foto: Volvo Trucks
Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks, mener avtalen med Brønnøy Kalk AS er et gjennombrudd.
Foto: Volvo Trucks

Norsk gruveselskap tar i bruk førerløse lastebiler

Brønnøy Kalk AS skal la seks autonome Volvo FH-lastebiler transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning mellom selve gruven og knuseverket.

Publisert

Førerløse lastebiler har vi hørt om en stund nå, også fra Volvo. De har skrytt av automatiseringsprosjekter innenfor blant annet gruvedrift, innhøsting av sukkerrør og avfallsinnsamling.

Men avtalen som nå er inngått med det norske gruveselskapet Brønnøy Kalk AS er visstnok Volvo Trucks' første leveranse av en kommersiell, førerløs transportløsning av denne typen, ifølge en pressemelding fra lastebilprodusenten.

LES OGSÅ: Selvkjørende - en definisjon

Betjenes fra utsiden
Avtalen omfatter en såkalt «autonom terminal-til-terminal-løsning» for transport av kalkstein fra åpen gruve ved Brønnøy Kalk i Velfjord, til en havn i nærheten.

I praksis skal de seks førerløse Volvo FH-lastebilene transportere kalkstein på en fem kilometer lang rute som strekker seg gjennom tunneler mellom selve gruven og knuseverket.

Kjøretøyene opererer imidlertid ikke helt på egen hånd: Lastebilene skal betjenes utenfra av hjullasteroperatører.

Ifølge Volvo har løsningen allerede vært gjennom vellykkede tester, og det opplyses at testene vil fortsette gjennom 2018 før løsningen settes i drift innen utgangen av 2019.

«I stedet for å kjøpe autonome lastebiler kjøper Brønnøy Kalk en hel transportløsning til frakt av kalkstein mellom de to terminalene. (…) Avtalen innebærer at kunden kjøper en komplett transporttjeneste og betaler per leverte tonn», opplyser leverandøren.

I tillegg til å levere kjøretøyene, tar Volvo Trucks også ansvar for transporten av kalkstein.

LES OGSÅ: Volvos sikkerhetssjef er skeptisk til autonom kjøring

Ønske om effektivisering
Daglig leder ved gruven, Raymond Langfjord, mener dette er et viktig skritt for selskapet. ‘

– Konkurransen i bransjen er tøff. Vi jobber hele tiden med å øke effektiviteten og produktiviteten på lang sikt, og vi har en klar visjon om å utnytte nye muligheter innenfor teknologi og digitale løsninger, sier han.

– Ved å ta i bruk en autonom løsning styrker vi konkurranseevnen vår i et tøft globalt marked, legger han til.

LES OGSÅ: Skepsis til selvkjøring

Begrenset område
Claes Nilsson, administrerende direktør i Volvo Trucks, forsikrer at den autonome løsningen skal kunne dekke kundenes behov når det gjelder sikkerhet, pålitelighet og lønnsomhet.

– De globale transportbehovene er i stadig endring, og bransjen krever nye og avanserte løsninger for å ligge i forkant, uttaler Nilsson.

Sasko Cuklev, direktør for autonome løsninger i Volvo Trucks, poengterer at det er viktig å samarbeide for å utvikle nye løsninger

– Ved å konsentrere oss om et begrenset område og en forhåndsbestemt rute kan vi finne ut hvordan vi kan utnytte løsningen best mulig og skreddersy den til kundenes spesifikke behov, sier han.

LES OGSÅ: Selvkjørende lastebiler skal frakte gods for Google

Powered by Labrador CMS