-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Noen glimt av fremtiden
Både Volvo og MAN hadde med seg litt fremtid til messen på Lillestrøm. Men Scania venter nok med sin noen dager til.
Til Transportmessen på Lillestrøm hadde Volvo hentet hjem VERA, den autonome trekkvognen som ikke bare er, men også ser ut som, ganske fremtid.
MANs TGM 26.360 måtte man derimot se på minst to ganger før man oppdaget at dette var en fremtidsstudie av en batterielektrisk, tung lastebil.
Mens VERA vel er på vei hjem til Göteborg er vel MANen akkurat nå på vei til Södertälje, der den skal delta på Tratons Innovasjonsarrangement senere i uken.
Og der kan vi vel regne med at også denne vil bli vist frem - Scanias nye hytteløse, selvkjørende anleggsbil.
AXL heter den, og i mitt hode er det mest utrolige at bare et kjapt blikk, uten å ha lest ett ord, var nok til å forstå at dette dreide seg om en Scania.
Der skal jeg si designerne har kontroll på fasade-uttrykket.
Dette er ikke Scanias første forsøk på robotkjørte biler, men til nå har de vært utstyrt med hytte for at det skal være plass til et menneske som kan overta hvis ting går galt.
Ting har åpenbart ikke gått så galt, for her er det ikke plass til noen.
Nå er riktignok ikke beskrivelsen helt klart med hensyn til hvor selvkjørende den er. Noen av formuleringene i pressemeldingen (vi får vel vite mer onsdag) kan tyde på at denne også kan fjernstyres.
Det presiseres at også AXL er bygget opp med Scanias modultankegang i bånn, og at den ikke er mer avant garde enn at den bruker en konvensjonell forbrenningsmotor. Riktignok med biodrivstoff.
Det er åpenbart at å fjerne hytta gir større lastekapasitet på ellers identiske yttermål, men i dette tilfelle har ikke Scania snakket noe om størrelse og vekt eller liknende bagateller.
Dette er en fremtidsstudie og svenskene er såpass ydmyke at de sier at selv om utviklingen av selvkjørende biler har tatt kjempesteg de siste årene er det lenge til de har alle svarene.
LES OGSÅ: Skepsis til selvkjørende
Og for de av dere som syns robotenes inntog er litt for rask – det går tydelig frem av både foto og video at lastingen fremdeles skal foregå ved hjelp av mennesker.