-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nikola på plass i Italia
Nøyaktig tre måneder etter at romansen mellom Iveco og Nikola ble annonsert, hadde de to partnerne sin første offentlige opptreden i Torino.
Det var stelt i stand til en skikkelig italiensk-amerikansk fest i det gedigne industrianlegget Officine Grandi Riparazioni (gammelt verksted for jernbanemateriell) i Ivecos hjemby Torino, da Nikola Tre skulle vises frem for første gang på Europeisk jord.
Den karismatiske Nikola-gründeren, Trevor Milton, som vi møtte i Oslo for et par år siden, snakket under en middag i går kveld i kjent stil fra scenen om hvordan han skal «disrupte» (forstyrre) den tradisjonelle lastebilindustriens forretningsmodell med sine hydrogen- og batteridrevne lastebiler.
CNH Industrial- og Iveco-toppene hadde på dagens pressekonferanse beina litt mer plantet på jorden, og forklarte hvordan de nå raskt skal komme seg inn i det gryende markedet for elektriske lastebiler.
Utveksler teknologi
CNH Industrial eier blant annet Iveco og FPT Industrial (tidligere en del av Fiat Powertrain Technologies S.p.A). Konsernet kontrolleres av den italienske Agnelli-familien – mest kjent for sitt eierskap i Fiat – gjennom selskapet Exor.
De har nylig spyttet inn 250 millioner dollar, eller rundt 2,3 milliarder norske kroner, i Nikola. 100 millioner i kontanter og 150 millioner i form av tjenester.
Iveco og FPT Industrial skal nå spille en viktig rolle i å bistå det amerikanske lastebilselskapet, som hittil har avduket tre hydrogen-trekkvogner og skrytt av at de har en revolusjonerende batteriteknologi på gang, men som foreløpig ikke har en eneste produksjonslastebil ute på veien.
I første omgang er det modellene Nikola One og Nikola Two, som er Class 8-biler for det amerikanske markedet, samt Nikola Tre, som er en tung trekkvogn beregnet på Europa, som skal få utbytte av samarbeidet.
Til gjengjeld skal Nikola også bidra med teknologi inn til en Joint Venture med CNH Industrial i Europa, med blant annet ekspertise på brenselceller, e-aksler, ombordlagring av hydrogen, fjernstyrt softwareoppgradering, infotainment, kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon og tilgang til et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen (der norske NEL er hovedleverandør).
Bygges på Iveco S-Way
Tirsdag ble det for første gang bekreftet at selskapene gjennom sin Joint Venture har startet utviklingen av en Nikola Tre.
Prototypen som ble avduket i Torino er basert på plattformen fra nye Iveco S-Way, mens Nikola har stått for el-teknologien og infotainmentløsningene.
Integreringen av Nikolas design på grunnmuren fra S-Way er utført av Italdesign ved deres hovedkvarter i Moncalieri like syd for Torino. Det italienske designstudioet hadde også en blyant med i spillet da Nikola utviklet den første prototypen av modellen Tre, som ble vist frem i USA i april i år før Iveco-samarbeidet var tema (i alle fall offentlig).
Modellen skal leveres både i en batterielektrisk versjon og i en hydrogendrevet brenselcelle-versjon.
4x2-trekkeren som ble vist frem i Torino var en batterielektrisk versjon, som skal ha en rekkevidde opp til 400 kilometer. Den er utstyrt med et modulært batterisystem med total kapasitet på 720 kWh, motor på 480 kW og 1.800 Newtonmeter.
Modellen skal også leveres som to- og treakslet chassisvariant, med totalvekt mellom 18 og 26 tonn.
Den hydrogendrevne varianten skal få en rekkevidde på opp mot 600 miles (966 kilometer), ifølge nyhetsbyrået Reuters.
Testing av den nye modellen skal starte midtveis i 2020, og bilen skal få sin europeiske premiere på IAA i Hannover i slutten av september 2020. Forventet levering til de første kundene er i 2021 for batteriversjonen, mens hydrogenversjoner skal være klare i 2023.
Nikola vil benytte seg av Ivecos europeiske salg-, service- og garantikanaler.