MAN tilbyr nå kjøretøy med tillatt totalvekt fra 3 til 44 tonn. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Braunschweig-løven er på plass. Foto: Brede Høgseth Wardrum

MAN TGE leveres i totalt 69 ulike konfigurasjoner. Foto: MAN

Trailer Assist er et av de mange assistentsystemene som tilbys. Foto: MAN

MAN satser på spesialversjoner. Foto: MAN

MAN satser på spesialversjoner. Foto: MAN

MAN satser på spesialversjoner. Foto: MAN

MAN satser på spesialversjoner. Foto: MAN

MAN satser på spesialversjoner. Foto: MAN

Minste MAN snart klar for Norge

Salget av varebilen TGE starter før jul og de første «norske» bilene skal leveres i april. Importøren melder om stor interesse, spesielt for kombinasjonen kraftig motor, firehjulsdrift og automat.

Publisert

Med TGE entrer MAN inn i varebilens verden for første gang. Selskapet har en over 100 år lang tradisjon som produsent av tunge nyttekjøretøy, og kan nå også tilby kjøretøy i spennet 3 til 5,5 tonn.

For å markere at TGE nå er en del av familien arrangerte MAN nylig «Full Range Days» i Spania. Her viste de frem sitt fulle produktspekter, fra 3 til 44 tonn, for fagpressen.

YrkesBil.no benyttet anledningen til å kikke nærmere på TGE.

Samme som Crafter
TGE er, som kjent, i realiteten samme bil som Volkswagen Crafter, noe vi også fikk bekreftet da vi prøvekjørte førstnevnte under arrangementet i Barcelona nylig.

Bilene er tilnærmet identiske, om man ser bort fra at det selvsagt er Braunschweig-løven som pryder eksteriør- og interiør på MAN-versjonen.

Likheten med Crafter er for øvrig ikke noe negativt – snarere tvert imot, for det har blitt en riktig så bra bil.

Mens forrige generasjon Crafter var bygget over samme lest som Mercedes-Benz Sprinter, og produsert hos sistnevnte merke, har Volkswagen lagt ned store ressurser i å utvikle den nye konstruksjonen fra grunnen av – i tett samarbeid med MAN.

De har faktisk bygget en ny, gedigen fabrikk kun for Crafter og TGE i Polen.

LES OGSÅ: TGE øker utvalget

69 konfigurasjoner
TGE kommer i hele 69 ulike konfigurasjoner – inkludert versjoner med nyttelast inntil 5,5 tonn.

Det vil være tre lengder (5986, 6836 eller 7391 mm) og tre høyder (2355, 2590 eller 2798 mm) tilgjengelig i varebilversjonene. I tillegg leveres chassis-varianter som single eller dobbelkabin i varierende lengde, med eller uten påbygg.

Den innvendige plassen i varebilen skal være «størst i klassen», og den forhjulsdrevne varianten har et lastevolum på inntil 18,4 kubikkmeter og en tillatt totalvekt på opptil fire tonn. Mellom hjulhusene måler TGE hele 1380 mm, og varerommet er inntil 4855 mm langt.

I likhet med «søsteren», Volkswagen Nyttekjøretøy, sier også MAN at de vil satse på spesialkonfigurasjoner.

– Bilene er godt tilrettelagt fra fabrikk for spesialløsninger. Dette ser vi også som et av våre konkurransefortrinn i dette segmentet, fordi vi allerede har god dialog med påbyggere, sier markedsdirektør Jon Eystein Lund i MAN Truck & Buss Norge.

3-5,5 tonn
Motorene i TGE er basert på Volkswagen-gruppens MDB (Modular Diesel Platform)-arkitektur, og er ifølge produsenten tilpasset kravene som stilles til en bil i kommersiell drift.

Slagvolumet er 1.968 cm3 i alle variantene, som kan bestilles i følgende effektutgaver: 102 hk, 122 hk, 140 hk og 177 hk.

Tillatt totalvekt starter på 3 tonn, mens den øvre grensen går ved 5,5 tonn. Avhengig av tillatte totalvekt står valget mellom forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Disse kan alle kombineres med enten en seks trinns manuell girkasse eller en åtte trinns automatkasse.

Mange assistenter
Ute på veien er det første som slår oss hvor lettkjørt den store kassebilen er, i tillegg til at komforten er høy og støynivået lavt. Det føles som å kjøre en mindre varebil – i positiv forstand. Manuelt gir fungerer suverent, men vi forelsket oss i den deilige åttetrinns automaten.

Men det er nok alle de nye førerassistentsystemene som imponerer mest, om vi sammenligner med andre biler i samme segment.

Takket være den nye elektromekaniske styringen fra Bosch kan TGE leveres med en lang rekke aktive assistentsystemer som aktiv filholder, lukeparkeringsassistent, sidevindassistent (Crosswind Assist) og et system som hjelper til med tilhengermanøvreringen (Trailer Assist).

Blant det andre utstyret som er tilgjengelig finner man ting som adaptiv cruisekontroll (ACC), varsling om trafikk som kommer fra siden når du rygger (Rear Traffic Alert), automatisk nødbremsesystem og automatiske fjernlys.

Full pakke
Enkelte av testbilene vi fikk kjøre i Spania var relativt spartansk utstyrt, men her til lands opplever importøren - ikke overraskende - størst interesse for «full pakke»-utgaver:

– I Norge forventer vi at volumselgeren vil bli den med størst motor (177 hk), firehjulsdrift og automatgir, forteller Fredrik Wihlborg, Country Manager for TGE i Norge og Sverige.

Han opplyser at akkurat denne varianten får produksjonsstart ved fabrikken i Polen i uke 22 neste år, hvilket vil si månedsskiftet juni/juli.

Den norske MAN-organisasjonen opplyser at TGE-salget her til lands starter mot slutten av inneværende år, og de første «norske» bilene skal leveres i løpet av april 2018. De har en ambisjon om å selge rundt 150 TGE per år fra 2019.

MAN har ikke gått ut med priser i Norge ennå, men bekrefter overfor YrkesBil.no at «prisene vil bli på Crafter-nivå». Sistnevnte starter i dag på 344.090 eks. mva.

**Du kan lese en utvidet reportasje om MANs nye liv som «Full Range»-familie i neste nummer av YrkesBil (utgave 10).**

Ikke abonnent? Det kan du gjøre noe med her.

Powered by Labrador CMS