-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Minigrav kan løse PKK-utfordring
Utstyrsleverandøren Rodin mener de har løsningen for tungbilverksteder som sliter med å oppfylle kravene om arbeidsgrav og slitasjetester for å utføre PKK.
Etter at Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy (verkstedforskriften) fikk krav om arbeidsgrav eller kjørebaneløfter fra 1. januar 2019, har flere tungbilverksteder som utfører PKK fått utfordringer.
Har ikke verkstedet utstyr for «cross check», eller arbeidsgrav med slitasjetester eller kjørebaneløfter, kan man ikke utføre PKK.
– Vi har sett at en del verksteder som skrur på tunge kjøretøy sliter litt med å tilpasse seg kravet. Har man ikke ei grav eller «cross check» i forbindelse med ei grav, kreves betydelige investeringer. Enkelte har sagt at da vil de droppe EU-kontroller, fordi det blir for dyrt, sier Torfinn Anderson, Kategoriansvarlig Tungbil i Rodin & Co AS til YrkesBil.
Prefabrikert løsning
Løsningen for mange, mener han, kan være den lille inspeksjonsgraven BM65 fra danske BM Autoteknik AS, med bremsetester og slitasjetester.
– Dette er en ferdig, prefabrikkert løsning som tar liten plass, er enkel å plassere i eksisterende bygg og enda enklere å plassere utendørs – da med hydraulisk aluminiumslokk. Den tilfredsstiller kravet fra Statens Vegvesen om arbeidsgrav eller kjørebaneløfter til verksteder som utfører EU-kontroll, sier Anderson.
BM Autoteknik er en velkjent produsent av bremsetestere for person- og lastebiler siden 1970-tallet, så det er ingen grunn til å betvile kompetansen som ligger bak løsningen.
Lavere investering
Her snakker vi om en varmgalvanisert 1,8 meter dyp stålgrav, som legger beslag på sparsommelige ti kvadratmeter gulvareal.
Løsningen kan leveres med hydraulisk hevbar arbeidsplattform og varmevifte i graven.
To alternative bremseprøver, med og uten løft, og slitasjetester kan leveres ferdig montert fra fabrikk, opplyser Anderson.
– Sammenlignet med en kjørebaneløfter sparer man opp mot en halv million kroner. Jeg har ikke tall på hvor stort dette markedet er, men tror potensialet er stort, sier Anderson.