-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes letter på sløret om ny Sprinter
Bilen skal Europa-lanseres i løpet av første halvår 2018.
Det er i forbindelse med kjempemessen North American Commercial Vehicle Show (NACV) i Atlanta, som pågår denne uken, at Mercedes-Benz Vans velger å gi oss noen flere detaljer rundt nye Sprinter.
Den første skissen som er sluppet indikerer at kassebilen får klare likhetstrekk med fremtidskonseptet Vision Van, som produsenten viste for cirka et år siden. Hovedlyktene i fronten ligner veldig på visjonen, mens grillen nå ser noe mer ordinær ut.
Assistenter og tilkobling
Mercedes-Benz Vans lover at de med nye Sprinter vil introdusere en rekke nye førerassistentsystemer og tilkoblingsmuligheter (connectivity).
Modellen vil også få en betydelig økning i antall varianter som kan leveres, tilpasset kunders mange ulike behov.
Fra før er det kjent at Sprinter vil komme i en elektrisk utgave.
– Vi ønsker å tilby den mest passende mobilitetsløsningen for hver sektor og ethvert transportoppdrag, forklarer sjefen for Mercedes-Benz Vans, Volker Mornhinweg.
Samtidig bekrefter produsenten nå at nye Sprinter skal Europa-lanseres i 2018, med påfølgende utrulling i andre markeder.
Komplette transportsystemer
Nye Sprinter blir for øvrig den første modellen hvor vi skal få se mer konkret til Mercedes-Benz Vans fremtidsprogram adVANce, med fokus på megatrendene digitalisering og urbanisering.
adVANce er forresten ikke bare et fremtidsprogram. En helt konkret arbeidsgruppe, bestående av 400 personer, jobber med hvordan Mercedes-Benz Vans skal gå fra å være bare en produsent til å bli en leverandør av komplette transportsystemer.
Totalt 500 millioner Euro skal inn i denne gruppen innen 2020.
Nøyaktig hva adVANce innebærer på nye Sprinter får vi dessverre ikke vite mer om nå heller, men det er tidligere antydet at denne bilen skal redefinere hele rammeverket rundt hva en varebil er.
USA-vekst
NACV-messen i Atlanta er selvsagt ikke valgt tilfeldig når tyskerne skal lette på sløret om sin nye varebil. USA er et av de raskest voksende markedene for varebiler, og verdens nest største marked for store kassebiler – kun slått av Tyskland.
Mercedes-Benz Vans er nå i ferd med å ferdigstille en ny fabrikk i North Charleston. 500 millioner Dollar koster den. Med denne vil produsenten kunne møte den økte etterspørselen i dette markedet på en mer økonomisk måte ved å tilby «Made in the USA»-Sprintere, samtidig som leveringstiden reduseres.
Hittil har alle Sprintere til USA-markedet blitt produsert i Tyskland, men på grunn av høye importavgifter er bilene levert delvis demontert inn til landet og deretter montert sammen ved et anlegg i North Charleston.
Øvrig produksjon av Sprinter vil foregå i Düsseldorf og Ludwigsfelde. Dette er Mercedes opptatt av å poengtere, ettersom de nå er den eneste som fortsatt produserer store varebiler i Tyskland (Volkswagen har som kjent flyttet Crafter-produksjonen til Polen).
3,3 millioner produsert
Siden introduksjonen i 1995 er det produsert over 3,3 millioner Sprintere, som er solgt til over 130 land.
I løpet av første halvår 2017 satte modellen ny rekord i antall solgte med 96.200 enheter, mot fjorårets 95.100.