Det finnes to ulike ladesystemer for FE Electric – CCS-lading med en ladekraft på opptil 150 kW (likestrøm) og Low Power Charging-systemet med en ladekraft på opptil 22 kW (vekselstrøm).

FE Electric har en Volvo-utviklet drivlinje med to elektriske tvillingmotorer som produserer en maksimal effekt på 370 kW og en konstant effekt på 260 kW.

Volvo FE Electric

Volvo FE Electric

Volvo FE Electric

Mer elektrisk fra Volvo

Nå viser Volvo frem helelektrisk lastebil for de litt tyngre oppgavene også.

Publisert

Bare tre uker etter at vi var på avdukingen av Volvo Trucks' første helelektriske lastebil, Volvo FL Electric, utvider selskapet produktserien med enda en elektrisk lastebil.

Volvo FE Electric er ifølge produsenten designet for tyngre distribusjonsoppdrag og avfallshåndtering i bymiljøer, med vogntogvekter på opptil 27 tonn. Salget begynner i Europa i 2019.

- Med introduksjonen av Volvo FE Electric har vi nå et omfattende utvalg av elektrisk drevne lastebiler til bruk i bymiljøer, og dette innebærer enda et strategisk steg i utviklingen av et totaltilbud for elektriske transportløsninger, uttaler adm. dir. i Volvo Trucks, Claes Nilsson.

Han mener dette åpner for nye samarbeidsmuligheter med bykommuner som ønsker å forbedre luftkvaliteten, redusere trafikkstøyen og begrense køene i rushtrafikken.

- Nå kan kommersielle operasjoner utføres – stille og uten utslipp – tidlig om morgenen eller sent på kvelden, sier Nilsson.

Først i Hamburg
Den første Volvo FE Electric-lastebilen, er en renovasjonsbil med et påbygg som er utviklet i samarbeid med Faun – Europas største påbygger for lastebiler – og skal tas i bruk i begynnelsen av 2019 i Tysklands nest største by, Hamburg.

- Hamburg, som i 2011 ble utnevnt til europeisk miljøhovedstad av EU, har jobbet lenge og målrettet på mange fronter for å fremme miljøvennlig og bærekraftig byutvikling. Dette gjelder ikke minst innen transportsektoren, og elektriske busser fra Volvo er allerede i bruk i byens offentlige transportnettverk. Erfaringene fra dette arbeidet gjør Hamburg til en svært interessant partner for oss, sier Jonas Odermalm, Product Line Vice President for Volvo FL og Volvo FE i Volvo Trucks.

Prof. Dr. Rüdiger Siechau, som er adm. dir. i Stadtreinigung Hamburg, ser et stort potensial for miljøfordeler med elektriske lastebiler i byen.

- I dag slipper hver av de 300 tradisjonelle renovasjonsbilene i byen ut cirka 31 300 kg CO2 hvert eneste år. En elektrisk drevet renovasjonsbil med et batteri som takler et helt skift på 8–10 timer er et teknologisk gjennombrudd. En annen fordel er det faktum at Stadtreinigung Hamburg genererer klimanøytral elektrisitet som kan brukes til å lade batteriene, uttaler han.

Tilpasses ulike behov
Nye Volvo FE Electric blir tilgjengelig i en rekke ulike varianter for forskjellige typer transportoppdrag.

For eksempel førerhus med lavt innsteg og lavt støynivå. Batterikapasiteten kan optimaliseres etter kundens behov, og ladingen skjer enten via strømnettet eller på hurtigladestasjoner.

- Våre enhetlige løsninger for elektrisk transport er utviklet for å dekke de individuelle behovene til hver enkelt kunde og hver enkel by. I tillegg til kjøretøyene tilbyr vi alt fra ruteanalyser til tjenester og finansiering via nettverket vårt av forhandlere og verksteder rundt om i Europa. Vi har også et nært samarbeid med leverandører av infrastruktur for lading, sier Jonas Odermalm.

–––––––––––––––––––––––-

Volvo FE Electric

• Helelektrisk lastebil for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer – totalvekt på 27 tonn.

• Drivlinje: To elektriske motorer med maks. effekt på 370 kW (260 kW konstant effekt) med en 2-trinns Volvo-girkasse. Maks. dreiemoment i de elektriske motorene: 850 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 28 kNm.

• Energilagring: Litiumionbatterier, 200–300 kWt.

• Rekkevidde: Opptil 200 km.

• Lading: To ulike ladesystemer er tilgjengelig. CCS2: Maks. ladeeffekt på 150 kW (likestrøm). Low Power Charging: Maks. ladeeffekt på 22 kW (vekselstrøm).

• Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier (300 kWt): CCS2 150 kW ca. 1,5 time, Low Power Charging ca. 10 timer.

Powered by Labrador CMS