-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
- Må utvikle lav- og nullutslippsløsninger raskere
Klima- og miljødepartementet gir en million kroner i oppstartstøtte til Grønt landtransportsprogram.
Ordningen skal legge til rette for samarbeid i næringstransporten på land om nye lav- og nullutslippsløsninger.
Aktører i norsk skipsfart og marin industri har allerede lenge samarbeidet om utviklingen av nye nullutslippsløsninger og pilotprosjekt gjennom Grønt skipsfartsprogram. Nå blir det etablert et tilsvarende offentlig-privat samarbeid for landbasert transport.
– Vi vet at vi må gjøre store kutt i klimagassutslippene våre, og i Norge har vi mye å hente på transport og logistikk. I langstrakte Norge har vi mye næringstransport på vei, det er derfor bra og nødvendig at bransjen nå finner sammen for å utvikle lav- og nullutslippsløsninger raskere, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
Det er NHO som har tatt initiativ til å opprette programmet som involverer en rekke aktører i transportsektoren, både organisasjoner og virksomheter.
– Elbilpolitikken har vært en suksess i Norge, mange kjøper nå utslippsfri elbil fremfor fossildrevne biler. Men det er fremdeles en vei å gå for tyngre kjøretøy. I tillegg til ordningene som allerede eksisterer gjennom Enova og Nullutslippsfondet er det viktig at det kommer et slikt initiativ også fra bransjen selv, sier Rotevatn.
Hittil i 2020 er 7,4 prosent av varebilene i Norge elvarebiler. Når det gjelder lastebiler eksisterer det bare noen få pilotprosjekter.
Ifølge NHO skal Grønt landstransportprogram være "en læringsarena for landtransporten for å forsere overgangen til grønne løsninger. Det skal engasjere aktører i hele verdikjeden til å velge grønt, alt fra vareeiere, transportleverandører, finansinstitusjoner og leasingselskaper".