-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lyden av elektrisk lastebil
Fra 1. juli 2021 vil alle nye elektriske kjøretøyer i EU være pålagt å gi et bestemt lydnivå når de kjører med hastigheter under 20 km/t. Her er Volvos kjenningsmelodier.
Volvo Trucks har utviklet et akustisk varslingssystem med unike lyder for sine elektriske lastebilmodeller.
Varselet skal gjøre fotgjengere, syklister og andre trafikanter oppmerksomme på lastebiler som nærmer seg.
Lydnivået som kreves i EU fra 1. juli blir høyere etter hvert som hastigheten øker. Ved maksimal hastighet på 20 km/t skal det være minst 56 desibel.
USA har lignende lovgivning for kjøretøy som kjører under 30 km/t. Hvis kjøretøyet er for stille, må det ha et eksternt akustisk varslingssystem (AVAS).
– Vi ønsker virkelig denne nye lovgivningen velkommen. Fra vi var barn, har vi lært å ikke bare stole på det vi ser, men også det vi hører i trafikken – noen ganger så mye at vi ikke en gang ser oss for før vi krysser en gate. Med vårt nye varslingssystem ønsker vi å sikre at fotgjengere og syklister merker når de er i nærheten av våre elektriske lastebiler, forklarer Anna Wrige Berling, trafikk- og produktsikkerhetsdirektør i Volvo Trucks.
Utvalget av lyder er resultatet av grundig forskning og testing av produsentens egne akustikkeksperter.
Og det presiseres atlastebilene fortsatt vil være mye stillere enn lastebiler med forbrenningsmotor.
– Lydene er designet for å ikke trenge gjennom vegger. Våre elektriske lastebiler vil fortsatt tillate stille nattleveranser og bidra til bedre arbeidsforhold for sjåførene og et roligere og renere miljø, sier Anna Wrige Berling.
De fire forskjellige lydene skal informerer folk i nærheten om hva lastebilen gjør; kjører, tomgang, revers og så videre.
Lydene vil variere i intensitet, basert på lastebilens hastighet og vil skifte i frekvens under akselerasjon og retardasjon.
Volvo har i øyeblikket tre nye tunge elektriske lastebilmodeller – FH, FM og FMX – i markedet.
Hør lydene her: