-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lover «komplett utvalg» el-lastebiler i 2021
Volvo starter neste år salget av elektriske versjoner av tungvekterne FH, FM og FMX. Volumproduksjonen starter i 2022.
Det er ikke så lenge siden vi kunne melde at Volvo Trucks var i gang med kundetester av elektriske tungbiler. Det er blant annet snakk om FH, FM og FMX, som skal brukes til regional transport og anleggsarbeid i Europa.
Disse lastebilene vil ha en vogntogvekt på opptil 44 tonn. Avhengig av batterikonfigurasjonen kan rekkevidden ifølge produsenten være opptil 300 km.
Nå opplyses det at salget i Europa starter neste år, og at volumproduksjonen starter i 2022.
«Dette betyr at fra 2021 og fremover vil Volvo Trucks selge et komplett utvalg av batterielektriske lastebiler i Europa for distribusjon, renovasjon, regional transport og anleggsarbeid i byer», skriver produsenten i en pressemelding.
Produksjonen av Volvo FL Electric og Volvo FE Electric startet i 2019. Dette er elektriske lastebiler beregnet for bydistribusjon og renovasjon, primært i Europa.
Men i Norge har som kjent massetransportøren Tom Wilhelmsen AS fått spesialbygget tre anleggsbiler basert på FE Electric. Det hevdes at disse tre er de første elektriske tippbilene i verden av sitt slag.
I Nord-Amerika vil salget av Volvo VNR Electric, en lastebil for regional transport, starte 3. desember 2020.
Samtidig lover Volvo at «elektriske kjøretøy for krevende og tunge langtransportoperasjoner vil følge dette tiåret. Dette vil være batterielektriske lastebiler og elektriske lastebiler med brenselscelle med lengre rekkevidde».
Volvo Trucks har som mål å begynne å selge elektriske lastebiler drevet av hydrogenbrenselceller i andre halvdel av dette tiåret. Her er Gøteborg-produsenten som kjent inne på et samarbeid med tyske Daimler Trucks.
Senest 2. november kom meldingen om at de to konsernene har undertegnet en bindende avtale om et Joint Venture-samarbeid, og det er forventet at transaksjonen skal fullføres i løpet av første halvår 2021. Før det kan skje skal imidlertid alle relevante konkurransemyndigheter vurdere og godkjenne avtalen.
Volvo Trucks' mål er at hele modellutvalget skal være fossilfritt innen 2040.
LES OGSÅ: Nå trykker Scania på den store strømbryteren
– Forholdene for å gjøre dette skiftet, og følgelig tempoet i overgangen, varierer betydelig blant forskjellige transportører og markeder, avhengig av mange variabler som økonomiske insentiver, tilgang til ladeinfrastruktur og type transportoperasjoner, understreker Volvo Trucks-direktør Roger Alm.
Av denne grunn mener Volvo de fleste transportselskaper vil gå over til elektrisk drift trinnvis, og at mange av dem i praksis vil ha en blandet flåte med lastebiler drevet av forskjellige drivstoff i en overgangsperiode.
– Chassiset vårt er designet for å være uavhengig av drivlinjen som brukes. Kundene våre kan velge å kjøpe flere Volvo-lastebiler av samme modell, der den eneste forskjellen er at noen er elektriske og andre kjører på gass eller diesel, fortsetter Alm.
I forbindelse med Volvo Groups kapitalmarkedsdag torsdag 5. november lanserer konsernet også «Green Finance Framework».
I dette ligger også at det skal tilbys «grønne lån» til kunder som kjøper konsernets elektriske produkter, uten at nærmere lånebetingelser er beskrevet i pressemeldingen.