Kinesiske Geely blir største eier i AB Volvo

Selskapet som allerede eier Volvo Cars blir nå også største aksjonær i lastebilprodusenten AB Volvo.

Publisert

Det er aktivistfondet Cevian Capital, med den svenske finansmannen Christer Gardell i spissen, som onsdag kunngjorde at de selger alle sine aksjer i AB Volvo til kinesiske Geely Holding.

– Dagens nyhet innebærer at Cevian Capitals 11 års eierskap i AB Volvo er over. Nå overleverer vi selskapet til en god eier som er langsiktig, industriell og kompetent, sier Christer Gardell til avisen Dagens Industri.

Hemmelig kjøpesum
Aksjeposten tilsvarer 8,2 prosent av kapitalen og 15,6 prosent av stemmene. Geely Holding, som fra før også eier Volvo Cars, blir dermed den største eieren – målt i aksjer – i AB Volvo.

Ifølge den svenske næringslivsavisen er kjøpesummen hemmelig, men det er kjent at Cevian har tjent 20 milliarder kroner på eierskapet i AB Volvo. Financial Times (FT) oppgir prisen for eierposten til 3,25 milliarder euro. Salget skal gjennomføres i to omganger: Først kjøper de to bankene Nomura og Barclays Cevians Volvo-aksjer, og deretter selger bankene aksjene videre til Geely Holding.

Ifølge FT har aksjekursen i AB Volvo doblet seg siden juni 2016, etter at toppsjefen Martin Lundstedt (ex-Scania-sjef) har gjennomført en rekke tiltak for å øke salget og fortjenesten.

Geelys grunnlegger, Li Shufu (bildet), sier i en pressemelding at strategien videre er klar.

– Vi kommer til å støtte styret og ledelsen i AB Volvo i deres arbeid med den nåværende strategien, sier han.

En av aksjonærene i AB Volvo som Shufu må forholde seg til er det norske oljefondet, eller Norges Bank Investment Management som det heter. Med 2,4 prosent av aksjene og fem prosent av stemmene er fondet selskapets syvende største eier.

Omfattende selskap
Personbildelen av Volvo, selskapet Volvo Cars, har siden Ford kjøpte det i 1999 ikke hatt noen tilknytning til AB Volvo – annet en et felles eierskap til selve merkevaren Volvo. Ford solgte Volvo Cars til kinesiske Geely i 2010.

Toppsjefen i Volvo Cars, Håkan Samuelsson, sitter for øvrig i styret i AB Volvo. Svensken har solid erfaring fra lastebilbransjen, blant annet som sjef både i Scania og MAN. Det var dessuten Samuelsson som bistod Li Shufu da han kjøpte Volvo Cars.

Når Geely nå kjøper seg stort inn i AB Volvo, følger en rekke andre selskaper med. AB Volvo omfatter blant annet lastebilprodusentene Volvo Trucks, Renault Trucks, Mack og UD Trucks, Volvo Bus Corporation, Volvo Penta motorer og produksjon av anleggsmaskiner.

Geely er heller ikke den første befatningen selskapet har med Kina. I 2013 inngikk AB Volvo en allianse med det kinesiske konsernet Dongfeng Motor Group Company, inkludert kjøp av en 45 prosent andel i datterselskapet Dongfeng Commercial Vehicles som produserer tunge og middelstunge lastebiler, ifølge snl.no.

Oppdeling mindre sannsynlig
Christer Gardell har tidligere foreslått å dele AB Volvo i tre separate deler; lastebiler, penta (båt- og industrimotorer) og anleggsmaskiner.

At Geely har kjøpt seg inn gjør det mindre sannsynlig at dette skjer, skriver DNB i et analysenotat gjengitt av svenske Direkt og norske e24.no.

«Cevians salg av sin eierandel i Volvo burde minske spekulasjonene om en oppdeling på kort sikt», skriver DNB i notatet.

Ifølge e24.no spekulerer DNB også i om grunnen til at Cevian valgte å selge nå er at markedet for tiden er veldig sterkt, noe som kan være til bekymring for at neste etterspørselstopp er nær.

AB Volvo i tall:

  • I 2016 leverte AB Volvo 190.424 lastebiler, hvorav 97.909 i Europa og 39.193 i Nord-Amerika.
  • I tillegg leverte selskapet 44.306 anleggsmaskiner, hvorav 21.072 i Asia og 14.700 i Europa, og 9.553 busser.
  • Samlet omsetning i 2016 var 302 mrd. svenske kroner.
  • Antall ansatte per 31. desember 2016 var 94.914. Kilde: Snl.no
Powered by Labrador CMS