-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai til USA med hydrogen
Det er nytt at Hyundai snuser på det tyngste av USAs tunge truckscene. Men de er på plass med en elektrisk brenselcelle Klasse 8 bil på North American Commercial Vehicle Show.
Hyundai har lenge snakket om et program de kaller FCEV 2030 Vision. Som navnet antyder dreier det seg om å bringe frem biler drevet med Fuel Cells frem mot 2030.
På personbilsiden kom den første i 2013 og i fjor kom NEXO – en ren FC-bil.
Derimot er det for lengst blitt kjent at en gruppe sveitsiske transportører skal ha 1.600 tunge brenselcelle-biler på veien fra nå og frem til 2023.
Vi kan nok regne med at disse bilene får et litt mer konvensjonelt utseende enn den som blir vist på NACV-showet nå. For den som amerikanerne får se er en ren RoboCop-design.
Litt amerikansk 1930-lokomotivstrømlinje, litt Art Deco og litt Luigi Colani-tankegang.
Og av en eller annen merkelig grunn døpt Neptune – muligens fordi den har med vann å gjøre, men Neptune vil vel alltid ha undervannsbåt-assosiasjoner?
Det finnes ikke en eneste teknisk informasjon om bilen, bortsett fra at den er konstruert for å stille i USAs øverste transport-segment, Klasse 8.
Og den store grillen tyder på at dette er et konsept som kan brukes, en hydrogenbil har meget høyere behov for skikkelig kjøling enn det en vanlig elbil har.
Ved siden av bilen viser Hyundai forresten en henger de har utviklet sammen med Air Liquide.
Den er nok mye nærmere virkeligheten enn bilen, for her brukes flytende nitrogen (av nattklubb-tåkeeffekt standard) for å holde kald temperatur i hengeren.
HT Nitro ThermoTech kaller Hyundai prinsippet og de påstår at en slik henger at et CO2-avtrykk på cirka 90 prosent av en vanlig enhet.
PS. YrkesBil kommer med en utfyllende reportasje fra NACV-utstillingen i novemberutgaven av bladet. Ikke abonnent? Bli det her!