-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hydrogen-hurra i Trondheim
I 2016 sa Asko og Scania at første hydrogenbil skulle være på veien høsten 2018. I dag – mandag 20. januar 2020 – gikk startskuddet endelig.
Teknisk trøbbel og eksplosjonen ved en hydrogenfyllestasjon i Sandvika i juni 2019 er noen av grunnene til at prosjektet har blitt utsatt flere ganger.
Men i dag var alt dette glemt – eller, det la i alle fall ingen demper på stemningen ved Asko Midt-Norges anlegg på Østre Rosten i Trondheim. Her kunne dagligvaregrossisten endelig sette den første HY-registrerte Scaniaen ut på veien.
– Asko har ambisjon om å bli klimanøytrale. Ambisjonen innebærer at Asko kun skal distribuere dagligvarer med nullutslippsbiler – elektrisk og hydrogen – innen 2026. Hydrogenprosjektet til Asko Midt-Norge er et viktig tiltak for å nå denne ambisjonen, opplyser administrerende direktør Jørn A. Endresen.
LES OGSÅ: Flere selskaper med stor hydrogensastnsing i Norge
Da Asko for flere år siden bestemte seg for at de ville satse på hydrogen, ville dagligvaregrossisten ha en lastebil de kan bruke tilsvarende som lastebilene de har i dag.
– Det var det ingen som kunne levere. Ingen kunne gi oss drivstoff heller, så vi måtte utvide prosjektet og lage et produksjonsanlegg og en fylleenhet. 9.000 kvadratmeter med solceller på lagertaket sørger nå for cirka en million kWh i året til produksjonen av hydrogen, men dette må suppleres av nettkraft, har prosjektleder i Asko Midt-Norge, Roger Sæter, tidligere fortalt i YrkesBil.
Han har også påpekt at det har vært «litt merkelig» å være kunde på et produkt som ikke finnes:
– Men vi har et langvarig og godt samarbeid med Scania, så vi gikk hardt på dem for å finne en løsning – og det lyktes vi med. Vi var kanskje litt uenige om tidshorisonten, og vi syntes tidsrammen som Scania skisserte på mellom seks og åtte år umulig kunne være nødvendig. Vi hadde mer tenkt oss to år.
I juni 2016 ble det signert en avtale mellom Asko og Scania som sa 28 måneder. Så har en rekke omstendigheter medført at bilene ikke er satt i drift som planlagt, men nå har altså den første rullet ut på veien.
– Hydrogen er ikke en del av Scanias portefølje, så brenselcelle og tanker har vi sørget for selv gjennom leverandøren Hydrogenics. Alt i nært samarbeid med Scania, slik at vi får integrert systemet på bilen, forklarte Sæter.
– Hydrogen er et interessant alternativ for elektrifisert langtransport, og innledende tester viser at teknologien fungerer godt i kaldt klima. Samtidig vil jeg gratulere Asko for selskapets vilje til å ta tidlige og modige beslutninger for å skape forutsettninger for hydrogenforsyning fra fornybare kilder og anlegg for fylling, sier Karin Rådstrøm, Head of Sales and Marketing i Scania.
Et 21 pallers skap fra SKAB og en kjølemaskin fra Thermo King er også på plass. Sistnevnte er basert på en standard undermontert UT-1200X, som er spesialtilpasset.
Enova har bidratt med 19,6 millioner kroner i Askos hydrogenprosjekt.
–––––––––––––––.
Askos hydrogenbiler
- Totalt fire lastebiler skal leveres fra Scania og bygges om til hydrogendrift.
- Totalvekt: 26+1 ton
- Konfigurasjon: 6×2*4
- Drivlinje: 290 kW elmotor/210 kW kontinuerlig effekt, 2-trinns gir, 2.200 Nm maksimalt dreiemoment
- Installert batterikapasitet: 56 kWh Li-ion
- Ombordlader: 22kW AC med CCS ladegrensesnitt
- Brenselcelle: 90 kW PEFC fra Hydrogenics
- Hydrogenlagring: 33 kg @350 bar
- Beregnet rekkevidde: 400–500 km