-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hva er galt med trolleybussen?
Lenge leve Trolleybussen!
KOMMENTAR: For mange reisende betyr ETD «Estimated Time of Departure».
Men for noe hardcore-fanatikere i Salzburg, med økonomisk støtte fra EU, betyr det ikke mindre enn «European Trolleybus Day». Årets ble feiret den 22.september.
Både i Drammen, Stavanger og Oslo ble trolleybuss-nettet lagt ned i 60-årene.
Bergen, derimot, fikk sin første trolleybusslinje i 1950 og den er faktisk i drift ennå – selv om mangelen på elektriske busser gjør at det brukes mye diesel på den linjen også.
Bildet fra 2007 viser en Neoplan trolleybuss fra Tide på Landåslinjen, her i Bergen sentrum. Foto: Alasdair McLellan, Wikimedia
Nå er ikke samarbeidsgruppen «Trolley» den som forteller oss at Bergens-ruten (og en forholdsvis ny innsats i Landskrona, Sverige) er en kuriositet, en slags museumsbane.
Tvert i mot, deres oppgave her i livet er å fremme interessen for dette transportmidlet – de har blant annet sitt eget «Trolleybuss-manifest».
Og spørsmålet de stiller: «Hva er egentlig galt med trolleybusser?» er ikke enkelt å gi svar på.
Lydløs, utslippsfri eldrift er det eneste trolley har felles med trikken. Ellers er det bare fordeler.
Trolleybussen er fleksibel, for den er ikke avhengig av faste traseer når den har batteripakker gjør at den har kilometer av muligheter til å bevege seg utenom ruten, dersom det er hindre i gaten.
Den er også mye enklere og sikrere i bytrafikken der skinnegående kjøretøy egentlig er et fremmedelement. Investeringene er selvfølgelig også meget lavere.
En (foreløpig) siste fordel som trekkes frem er at vedlikeholdet av gater som bare trafikkeres av gummihjul er mye enklere og billigere (forskjellen kan være så mye som 10 til 1) enn vedlikehold av gater med skinner.
Det er slike argumenter som kjøres frem når de arrangerer sine ETD – som, det må innrømmes – er ganske lavmælte stevner, konsentrert rundt ikke-akkurat-verdensmetropoler som Brno, Gdynia, Parma eller Szeged.
Men det er lovende at storindustrien igjen begynner å fatte interesse. Siemens trekker frem sin 130 år gamle trolley-historikk og gjør blant annet tunge lastebiler elektriske, med ledninger over.
Og Solaris står i spissen for en spennende utvikling som blant annet har resultert i en ny buss, nylig levert til en by i Tyskland, der man både har lithium-batterier for trådløs drift, og en ren trolley-modus.
Uten ledninger kan den kjøres 5 km i vanlig trafikk – og det tar bare 20 minutter å lade opp batteriene til fullt igjen.
Det er ennå ikke bestemt når neste års ETD skal finne sted, men kanskje Bergen kunne bli en av byene som kan være med på å sette i gang diskusjonen i Norge også.
I mens kan man finne mer på www.trolley-project.eu.
Trolleybuss – hva er det? En trolleybuss er en elektrisk drevet buss som via en strømavtaker henter strøm fra kontaktledninger over veibanen. Trolleybusser kjører på likestrøm og kan holde en fart opp til 80 km/t. Kjøreledningen på fortausiden er negativ, og kjøreledningen på gatesiden er positiv. (Kilde: Wikipedia)