-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Høstens store tungbilmesse
Er du glad i øl og lastebiler? Da er Karlsruhe definitivt stedet å være denne helgen. Start lørdagen med tungbilutstilling, og rund av med ekte tysk oktoberfest.
Høstens eneste ordentlig store transportmesse, i alle fall innen grei rekkevidde og med en viss relevans for Norge, er nå i full gang.
Dørene til NUFAM åpnet torsdag morgen, og her loves det «fullt trøkk» i fire dager til ende.
YrkesBil.no er på plass i Sør-Tyskland og gir deg her en liten smakebit av hva du kan oppleve om du tar turen.
350 utstillere
NUFAM betyr selvfølgelig NUtzFAhrzeugMesse, og det er akkurat det den er.
Messen, som arrangeres for femte gang, har til nå ganske beskjedent titulert seg som bransjeutstillingen for Sør-Tyskland. Men de senere årene har arrangementet fått et langt mer internasjonalt snitt over seg, med en rekke av de store leverandørene som deltakere.
Fortsatt er det langt igjen til størrelsen på tungbilenes IAA i Hannover, som arrangeres neste høst, men «alle» bilene er her, og spesielt Scania, Mercedes-Benz, Iveco og DAF utmerker seg med svære stander.
Men i enda større grad er dette en utstilling for folk som jobber i bransjen – enten de jobber med spedisjon eller verksted eller et eller annet sted mellom.
Selv om mange av aktørene henvender seg til hjemmemarkedet i Tyskland, har en stor del av dem hele Europa som sitt nedslagsfelt. Du finner med andre ord mange kjente merkenavn her.
I år er messen dessuten enda større enn før. Arrangørene har åpnet en fjerde utstillingshall og gitt plass til 350 utstillere fra 13 land – det var 330 utstillere for to år siden.
Totalt legger utstillingen i år beslag på 70.000 kvadratmeter, og det er ventet over 25.000 besøkende.
Elektrisk og autonomt
Her kan du gå rundt og titte på lastebiler, tilhengere, påbygg, tilbehør, verktøy og maskiner, men du kan også få rikelig påfyll av nyheter innen avanserte it-løsninger, finansiering, flåtestyring og logistikksystemer.
Telematikk er et av spesialtemaene som vies mye oppmerksomhet her, med blant annet demonstrasjoner av effektiv og automatisert lasting og lossing.
Det er også tydelig at elektriske varebiler vekker stor interesse. Det tyske postverket er selvsagt på plass med flere varianter av sin varefrakter, StreetScooter. Du finner også ABT, som egentlig driver med racer- og sportsbiler. Sammen med påbyggeren AL-KO Fahrzeugtechnik har de bygget en modul-chassis og el-løsning basert på Volkswagen T6. eCab kaller de den.
Autonome kjøretøy er et annet hett tema. Og her er du nok, bokstavelig talt, nærmere denne teknologien enn noe annet sted. I Karlsruhe er nemlig en egen testbane for autonome kjøretøy i ferd med å ferdigstilles. Det er ikke snakk om en lukket bane, men dedikerte deler av byens infrastruktur, som kan benyttes av produsenter og forskningsinstitusjoner for å prøve ut fremtidens teknologi. Kjøretøyene vil imidlertid ikke bli sendt ut på veien på egenhånd – det vil til enhver tid sitte personer i bilene som kan gripe inn ved behov.
Transport-ministeriet i regionen Baden-Württemberg, hvor Karlsruhe ligger, bruker 2,5 millioner euro på testfasilitetene som etter planen skal tas i bruk fra 2018.
For øvrig var det i denne regionen Daimler for første gang testet et selvkjørende vogntog i ordinær trafikk på Autobahn A8 ved Denkendorf utenfor Stuttgart for snaue to år siden.
Høy trivselsfaktor
I tillegg til det rent faglige du kan oppleve på messen, så er det noe spesielt med Sør-Tyskland. Det er trivelig her, rett og slett. På messeområdet lukter det deilig av currywurst, det serveres øl og andre forfriskninger på mange av standene og du møter veldig mange blide mennesker som gjerne slår av en prat.
En ren bonus er det jo at messen er lagt til samme helg som det arrangeres stor oktoberfest i Karlsruhe. Det blir garantert gøy, for dem som har muligheten.
NUFAM er åpen til og med søndag. Om du ikke velger å kjøre bil ned (16 timer fra Oslo, ifølge kollega Jon Winding-Sørensen), er fly til Frankfurt det enkleste og raskeste. Fra flyplassen går det jevnlig intercitytog som tar deg til Karlsruhe på en time, og fra togstasjonen til messen kjører gratis skyttelbuss hver halvtime.
Med andre ord: hva venter du på?