-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hjemme hos «Svempa»
Ok da, ikke hjemme-hjemme, men vi har fått en sniktitt inn i det aller helligste hos custombyggeren Sven-Erik «Svempa» Bergendahl (78). Her har han skapt noen av verdens mest legendariske showlastebiler.
Da Michelin skulle lansere sin nye dekkserie for Norden, hadde de lagt presentasjonen til «Svempas» lokaler utenfor Stockholm. Det var selvsagt ikke tilfeldig.
Svensken, som mer enn noen annen i lastebilbransjen er kjent for å «svi gummi» med sine showtrucks, har nemlig i alle år sverget til franske dekk på sine spesialbygde Scaniaer.
Og siden vi først var på besøk, lot vi ham ta YrkesBil med på en «guided tour» i «Svempa»-universet.
Hjelp fra svigermor
Gjennom årene har «Svempa» i kombinasjon med Scania, som han har samarbeidet med i 45 år, blitt et begrep «hur stort som hällst» der ute i lastebilverdenen.
Så har han da også levert nærmere 600 Limited Edition-lastebiler for kunder over hele kloden og vunnet «alt» som er å vinne av lastebilkåringer. Elleville fans finnes i alle verdenshjørner.
– Noen av dem har til og med tatovert navnet mitt på brystet og den røde kabrioleten på ryggen. Det er helt utrolig, sier han.
78-åringen jobber fortsatt doble skift med bilberging (han har tre bergingsbiler og tre «putebiler» som opererer E4 i Stockholmsområdet) og custombygging av lastebiler – over 50 år etter at han startet virksomheten.
– Jeg begynte i 1965 med «to tomme hender», med bergingsbiler. Da fikk jeg ikke låne 35.000 kroner i banken, fordi de krevde sikkerhet jeg ikke hadde, så det var svigermor som hjalp meg i gang økonomisk, forteller «Svempa».
Blått og rosa
Og for ett univers han har skapt! Ikke først og fremst i fysisk størrelse, for lokalene er ikke spesielt store, og på utsiden ser det egentlig ganske ordinært ut, omtrent som de andre byggene på industrifeltet. Det er innholdet og personen «Svempa» som gir stedet sjel, eller hva det heter.
Det første som møter oss inne i ombyggingshallen er to Scania R-serie trekkvogner i en særegen blåfarge med rosa (magenta), svarte og sølvfargede dekorstriper. En hyllest til 90-tallets Scania-modeller.
Akkurat denne versjonen er døpt «Blue Stream» og skal bygges i totalt 200 nummererte eksemplarer.
Spesialmodellene designes av «Svempa» og hans team, og bygges etter deres og Scanias spesifikasjoner på Scania-fabrikken i Södertälje (maks to biler per uke). Deretter foretar «Svempa» og teamet finishen før bilene leveres til kunder.
På «Blue Stream»-eksemplarene vi får se under vårt besøk skal interiøret trekkes om i spesialbestilt skinn, i tillegg til at det skal monteres litt kromdetaljer og en del annet stæsj. Kunden vil jo så klart ha noe «ingen andre» har maken til.
– Det er en kineser som har bestilt fem sånne biler av oss. Disse skal til Hong Kong når de er ferdige, det er derfor rattet sitter på høyre side, forteller «Svempa».
Ved siden av står en sortlakkert ny buss som Scania-ledelsen skal bruke for å frakte VIP-kunder til, fra og rundt på fabrikken i Södertälje. Mer får han ikke lov til å si om den «hemmelige» bussbestillingen, så han tar oss med inn på kontoret sitt i stedet.
Kult kontor
Arbeidsværelset er fylt til randen med fysiske bevis på det innholdsrike livet han som jobber her har levd.
Hundrevis av pokaler, bilder, plakater, en tarantella på boks («det var en gave»), pistoler, ammunisjon, en chopper («hojen har jeg ikke kjørt en gang, vi bygde den for noen år siden, så ble den bare stående der»), miniatyrbiler og flere par høyhælte damesko med Scania-merker på. For å nevne noe.
«Svempa» er også litt stolt av alle som har vært på besøk opp gjennom årene. Blant annet har MTV vært her og spilt inn musikkshow mellom lastebilene.
– Pernilla Wahlgren har vært her, det samme med Victoria – «du vet, hon med jättebomberna», og så var søstrene Graaf (svensk popduo, Hannah og Magdalena Graaf) her for å prøve om det gikk an for to personer å sove i den øvre køya. Det gikk utmerket, gliser han.
Spennende planer
Foreløpig har ikke «Svempa» bygget så mye på Scanias nye modellserie Next Gen, men han lover at det er spennende ting på gang og at det er bare å glede seg.
Planer om å gi seg har han i alle fall ikke.
– Jeg er 78 år nå, men regner med å kunne holde på i alle fall i 5-6 år til. Jeg har aldri vært syk i hele mitt liv og «morsan» ble 102 år, så jeg har gode gener, smiler «Svempa».
**Denne reportasjen ble først publisert i YrkesBil nr. 10 - 2017. Ikke abonnent? Bli det her!**