Servicemarkedssjef Terje Bråthen (t.v.) og lærling Daniel Nybråten plukker denne skadde lastebilen helt ned til bare ramma står igjen og tar vare på alle brukbare deler som kan selges.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Arocsen har gjort sitt og vel så det, men før den skal ut på de evige jaktmarker skal det undersøkes om noen komponenter kan komme andre biler til gode.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Organdonor i kø før å gi andre biler et nytt liv.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Servicemarkedssjef Terje Bråthen (t.h.) sjekker et vrak for brukbare deler sammen med påtroppende sjef for lastebil- og bussimport i Bertel O. Steen, Jarle Viuls (han var daglig leder hos Bertel O. Steen Jessheim da bildet ble tatt).
Foto: Brede Høgseth Wardrum
I lagerhallen utenfor verkstedet, som ble bygget ny sist vinter, ligger rundt 10.000 brukte deler og venter på sitt nye liv i en annen «kropp».
Foto: Brede Høgseth Wardrum
- Vi lagerfører alle delene etter den bilen de er plukket av, så vi har ikke ti deler av ett delenummer, men vi kan ha ti forskjellige delenumre som er like, sier Terje Bråthen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lærling Daniel Nybråten plukker denne skadde lastebilen helt ned til bare ramma står igjen og tar vare på alle brukbare deler som kan selges.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lastebilen har gjort sitt og vel så det, men før den skal ut på de evige jaktmarker skal det undersøkes om noen komponenter kan komme andre biler til gode.
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Her får lastebilvrakene nytt liv

Ingen brukbare deler får gå til spille når Terje Bråthen, servicemarkedssjef hos Bertel O. Steen på Jessheim, og kollegene saumfarer skadde lastebiler etter komponenter de kan selge.

Publisert

– Dette er gull verdt, sier Terje Bråthen til YrkesBil, der han betrakter det vi andre vil definere som et vrak av en lastebil.

Førerhuset er knust og ramma så skakk at de venstre bakhjulene ikke er i berøring med bakken på flat mark. Et uhyggelig bevis på de voldsomme kreftene som er i sving under en kollisjon med tungbil.

I bakgården hos Bertel O. Steens nyttekjøretøysenter på Jessheim står flere slike vrak.

Organdonorer som sannsynligvis skal gi nytt liv til flere andre biler, før de selv sendes til de evige jaktmarker.

– Det kan se ordentlig ille ut, men fremdeles kan veldig mange komponenter være fullt brukbare. Derfor blir bilene gradvis plukket ned, del for del, til bare ramma står igjen. Da leveres den til Veolia for skroting. Så tar vi vare på alle deler som er brukbare og som vi kan selge, mens resten blir kastet, forteller servicemarkedssjefen.

– Hvor mye er verdt å ta vare på?

– Nesten alt, hvis det er i orden. Det kommer an på skaden på bilen. Biler som har vært i en kollisjon har vi alltid meget kritisk blikk på når vi demonterer, og vi kaster nok atskillig mer enn det vi burde gjort – for å være på den sikre siden, sier Bråthen.

I lagerhallen utenfor verkstedet, som ble bygget ny sist vinter, ligger rundt 10.000 brukte deler og venter på sitt nye liv i en annen «kropp».

Skjønt, deler og deler – i lageret finnes alt fra komplette motorer via girkasser og aksler, til karosserideler og småelektronikk.

I verkstedet er et eget løp forbeholdt biler som skal demonteres før vraking. Her reddes det ut komponenter som lett kan selges for hundretusener av kroner i bruktmarkedet.

Bruktdelene kan gjerne også bli redningen for en annen bil som ville blitt kondemnert dersom komponentene måtte kjøpes nye. Mer bærekraftig blir det vel knapt.

Før flyttingen fra Lørenskog til Jessheim omsatte de brukte deler for 1,6 millioner kroner i måneden. Nå er de nede i 800.000-900.000 kroner.

Men målet er å komme tilbake på gamle høyder og vel så det når de har fått slått ordentlig rot på den nye adressen. De kan bruke originalt delenummer og se hva de har på lager.

– Vi lagerfører alle delene etter den bilen de er plukket av, så vi har ikke ti deler av ett delenummer, men vi kan ha ti forskjellige delenumre som er like. Den ene komponenten kan ha gått 10.000 kilometer og den andre 500.000 kilometer, og derfor blir prisen også forskjellig, forklarer Terje Bråthen.

**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 9-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få de beste reportasjene fra yrkesbilbransjen først**

Powered by Labrador CMS