Interiøret i nye G6 fremstår moderne. LCD-skjermen på dashbordet gir informasjon om kjøretøyets strømforbruk, samtidig som sjåføren får tilgang til funksjoner som justering av den elektriske bremsen, LED-lys foran og sidespeil. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Multimaskin AS i Brobekkveien i Oslo har hatt agenturet for de elektriske nyttekjøretøyene fra franske Goupil siden 2017. Modellen G2 (t.v.) er registrert som motorsykkel på fire hjul, mens G4 er registrert som varebil. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Multimaskin AS i Brobekkveien i Oslo har hatt agenturet for de elektriske nyttekjøretøyene fra franske Goupil siden 2017. Modellen G2 (t.v.) er registrert som motorsykkel på fire hjul, mens G4 er registrert som varebil. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Nye Goupil G6. Foto: Multimaskin

Nye Goupil G6. Foto: Multimaskin

Nye Goupil G6. Foto: Multimaskin

Interiøret i G4 er enkelt og funksjonelt. Du sitter greit og har god oversikt. Varme om vinteren er det også. Foto: Brede Høgseth Wardrum

G2 har nyttelast på 500 kilo, mens G4 har opptil 1.200 kilo (1.049 kilo med akkurat denne konfigurasjonen). Bak rattet sitter franskmannen Alexandre Chastan som er ansatt hos Goupil-eieren Polaris. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Goupil med ny modell og nytt servicenettverk

Nullutslippssoner, trangere bygater og dieselrestriksjoner må låte som musikk i ørene hos franske Goupil. Også den norske importøren ser store muligheter for de små, fleksible og elektriske nyttekjøretøyene. I disse dager lanseres ny modell og ny servicepartner.

Publisert
Mattis Skare, salgsansvarlig for Goupil hos Multimaskin AS, med den nye modellen G6.

Vi har ingen utbredt tradisjon for bruk av små nyttekjøretøy i Norge, slik de har mange steder lenger sør i Europa.

Så har vi da heller ikke like mange ordentlig gamle byer, som for eksempel Frankrike og Italia, med sine trange gater, mange mennesker og horder av biler.

At det i gamle middelhavsbyer vrimler av små og for oss litt rare kjøretøy med lasteplan eller kasse, for eksempel av typen Piaggio Ape med tre hjul, er nok snarere en dyd av nødvendighet enn noe annet.

Nå kan det bli nødvendig å nedskalere nyttekjøretøyene i Norge også, og ikke minst gå over til større grad av elektrisk drivlinje. I alle fall om man skal utføre oppdrag i noen av de mer miljø-offensive byene her til lands.

Allsidig bruksområde
Det passer perfekt for den norske importøren Multimaskin AS, som satser stort på de små nyttekjøretøyene og har mye på gang for tiden.

Goupil, som ble etablert i 1996, er ikke nytt i Norge. Siden 2017 har Multimaskin AS hatt agenturet, og de har egne salgsrepresentanter og flere forhandlere på landsbasis, i tillegg til hovedkontoret i Oslo.

Nå lanserer de modellen G6, som erstatter G5.

– G6 kan leveres som pickup, kassevogn og med tippbart lasteplan i tillegg til forskjellige konfigurasjoner avhengig av kundens ønsker og behov. Produksjonen starter opp høsten 2020 og vi regner med at de første leveransene vil skje i slutten av året, sier Mattis Skare, salgsansvarlig for Goupil hos Multimaskin AS.

Avhengig av konfigurasjon har modellen en nyttelast på opptil 1.150 kilo og en lastekapasitet på opptil 9 m3.

Toppfarten er 80 km/t og rekkevidden skal være opptil 153 km (WLTP). 6,6 kW lader sørger for at batterietpå 30 kWt kan lades opp på fem timer.

Med en bredde på kun 1,7 meter og lengde på 4,8 meter er nok G6 blant de mest kompakte kjøretøyene registrert på grønne skilter.

Likevel er det plass til tre seter i førerhuset, og du får utstyr som elektriske vinduer, oppvarmede sidespeil, regenerativ bremsing, lys- og regnsensor samt et varmeapparat på 5.000 Watt.

En LCD-skjerm på dashbordet gir informasjon om kjøretøyets strømforbruk og samtidig som sjåføren får tilgang til funksjoner som justering av den elektriske bremsen, LED-lys foran og sidespeil.

To mindre modeller
Nye G6 kommer i tillegg til de to øvrige Goupil-modellene G2 og G4.

G2 blir gateregistrert som motorsykkel med to seter og fire hjul, og klarer med sin motoreffekt på 5 kW en toppfart på 30 kilometer i timen. Også denne kan leveres både som pickup, kassevogn og med lasteplan, så bruksområdet er stort.

Den er ikke større enn en golfbil, men med solid stålchassis og førerhus bygget i aluminium er den robust. Goupil mener den er godt egnet for bruk hele året og den tåler 500 kilo på planet.

Bruksområdene er for eksempel parker og kirkegårder hvor man må kjøre på trange gangveier.

G4 kan registreres på grønne skilter og er utstyrt med motor på 10 kW. Den har nyttelast opptil 1.200 kilo og rekkevidde på inntil 120 kilometer (WLTP), med toppfart på 50 kilometer i timen. Den kan også kjøres med tilhenger.

Har hengeren brems kan G4 på papiret trekke 1,4 tonn.

Nytt servicenettverk
Nå har Multimaskin AS nylig også inngått avtale med NAF om landsdekkende service- og verkstedtjenester for Goupil.

– Vi har lenge søkt etter en servicepartner for våre Goupil elektriske nyttekjøretøy i Norge, og er svært godt fornøyd med å ha fått NAF med som vår nye samarbeidspartner, sier Ole Kr. Svads hos Multimaskin.

NAF skal gjennom den nye avtalen ivareta Goupil-eiernes behov for rutinemessig service, vedlikehold og reparasjoner – inkludert mobilitetsgaranti.

Like etter at NAF-avtalen ble kjent, kunne Multimaskin melde at de også blir importør av redskapsbærere og redskaper fra irske Multihog Ltd.

Multihog opererer med fire forskjellige modeller, i området 55 til 120 hestekrefter.

Med et stort utvalg av redskaper, som blant annet feiemaskin, snøfreser, gressklipp, høytrykksvasker, lasteplan med tipp, saltspreder, termisk ugrasbekjemper, er kommunale myndigheter og entreprenører innen veivedlikehold, eiendomsanlegg og eksempelvis flyplasser blant de åpenbare kundegruppene.

Powered by Labrador CMS