Daimlers planer for denne modellen er nå at 500 slike skal ut i trafikk neste år. I Japan, USA og Europa.

Daimler samarbeider med israelske StoreDot Ltd., som jobber med såkalt flash-batteri teknologi. I klartekst: batterier og lading som gjør at å «fylle tanken» tar omtrent like lang tid som å fylle tanken i dag.

Fuso på strøm

Stille og rolig har Mercedes introdusert en helelektrisk Fuso. I New York! Til Europa neste år. Storserie i 2019.

Publisert

Canter har vi tidligere kjørt i hybrid-versjon. Den går det også noen av i Norge. Det har også vært kjent at de jobbet med en batterielektrisk utgave, de viste den første prototypen allerede i 2010, på IAA. Men at den skulle debutere ved at fire eksemplarer overlates forskjellige brukere i New York var overraskende.

Mindre overraskende er det at den er døpt eCanter.

Kom før Tesla
Introduksjonen skjer samtidig med at Daimler har en større utstilling i East Village, under tema: «Fremtidens tankstasjon».

Vi skal vel heller ikke overse at forestillingen fant sted omtrent da Tesla skulle presentere sin elektriske truckmen akkurat det showet ble som kjent utsatt.

Daimlers planer for denne modellen er nå at 500 slike skal ut i trafikk neste år. I Japan, USA og Europa. Ingen blir foreløpig solgt, de blir utleid av produsenten og operasjonen er åpenbart ment som en stor felt-prøve.

Først i 2019 skal den egentlige serieproduksjonen, fremdeles ved fabrikken i Portugal, starte opp.

Allerede i 2017 kunne Daimler fortelle om den første storkunden: Seven-Eleven Co. Ltd. i Japan hadde allerede bestilt 25 biler.

Rask lading
Slik disse første bilene er utstyrt har de seks Li-ion batteripakker på til sammen 13,8 kW. Det skal holde til 100 km. rekkevidde og nyttelasten ligger på inntil 3,5 tonn.

Det er etablerte samarbeidspartnere inne i bildet her. Mercedes-Benz Energy GmbH sørger for lokale ladeløsninger, mens ChargePoint er en global lader-operatør. Dessuten offentliggjorde Daimler samtidig et nytt samarbeid med israelske StoreDot Ltd.

De jobber med såkalt flash-batteri teknologi. I klartekst: batterier og lading som gjør at å «fylle tanken» tar omtrent like lang tid som å fylle tanken i dag.

Det er for øvrig ikke noe som tyder på at Norge blir tildelt noen av forsøksbilene som skal til Europa neste år.

Powered by Labrador CMS