-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtidens varebiler i (fra) Tokyo
Bilutstillingen i Tokyo består – tro det eller ei – av meget mer enn fantasifulle personbil-konsepter. Vi finner faktisk noen fantasifulle varebilkonsepter der også. Her er to av dem.
Det går selvfølgelig mye på elektrifisering og oppkobling når det gjelder varebiler. Men i motsetning til personbilene er ikke autonom kjøring like interessant i konsept-argumentasjonene.
Grunnen er selvfølgelig at når vi snakker fremtidens varedistribusjon, av den typen eBay, Amazon og andre netthandel-tjenester – og deres kunder - etterhånden krever, skal varene ikke bare frem, men opp trappa også, helt frem til entre-døren.
Og da er sjåføren god å ha enda noen år fremover.
LES OGSÅ: Tungt i Tokyo
Lastes automatisk
Så når for eksempel Isuzu eller Toyota viser sine fremtids-varebilstudier på Tokyo-utstillingen så finner vi ratt i begge to. Men ellers er de så elektriske som de kan få blitt, og med alle dataoverførings-muligheter: aktiv GPS, parkeringsplassfinner, ruteoptimalisering, automatisk sortering av pakkene og mye mer.
Isuzu-forslaget er kanskje det som ser mest ekstremt ut, en blanding av en bil og en bi-kube, men alle de sekskantede åpningene langs sidene har også et formål: gjennom dem leverer sorteringsautomaten ut riktige pakker på riktig adresse.
Førerplassen er i midten, så sjåføren kan velge hvilken side han skal gå ut og inn fra og egentlig behøver han ikke nærme seg varerommet i det hele tatt. Det lastes automatisk og så deles pakkene ut gjennom sideveggene.
Mange muligheter
Mens Nissan nøyde seg med å vise en ny, og for første gang japansk (og etter hvert også kinesisk), utgave av e-NV200, med el-drevet kjølekasse (fersk-mat levering begynner å bli minst like aktuelt som bøker fra Amazon) kom det en egen futuristisk varebil fra Toyotas spesialverksted, Auto Body.
Det er der de bygger mini-vanene sine, men denne, som de kaller LCV D-Cargo later ikke til å være basert på noe av det de har i katalogen fra før.
Den ser passe avansert ut, uten å være skremmende futuristisk. Den virker praktisk med dobbel dør bak og skyvedører langs hele siden på passasjersiden (hva gjør de med det hvis den skal bygges venstre-rattet?) og et interiør som utvilsomt kan innredes til hva som helst, fra minibuss til småvaretaxi, oppå det helt flatt gulvet.
Smart pad-løsning
Når vi ser på den grillen – som ikke finnes – er det vel ikke vanskelig å gjette på hel-elektrisk.
Det er også interessant å legge merke til at det finnes nesten ikke instrumenter eller kontrollknotter og -spaker i førerhuset. Men til gjengjeld har den en stor pad i sentrum av rattet. Virker smart – ikke bare kan man få opp nødvendige informasjoner om trafikk og navigasjon der, men den vil også kunne gi deg nødvendige informasjoner om den logistikkjobben du er i ferd med å gjøre.
Det er muligens ikke stor status å tenke varebil hvis du er en fremtidsguru i en bilfabrikk. Desto hyggeligere når noen virkelig gjør det.