Foreslår endring i førerkortregler for elvarebil

Regjeringen foreslår at alle som har to års erfaring med førerkort klasse B kan kjøre varebiler med alternativt drivstoff med totalvekt inntil 4.250 kilo.

Publisert

Den økte vekten må være knyttet til det alternative fremdriftssystemet (typisk batterivekt), og lasteevnen kan ikke øke sammenlignet med en fossildrevet versjon.

Det er nye regler fra EU som nå gjør det mulig å tillate dette for kjøretøy som man ellers må ha førerkort for lett lastebil (klasse C1) for å kjøre.

Blant annet er det allerede innført lignende ordning i Tyskland, og det er kjent at flere norske importører av elektriske varebiler har jobbet for å få på plass slike regler i Norge.

– Økt bruk av nullutslippskjøretøy er et viktig tiltak for å nå regjeringens mål i miljøpolitikken. Vi vil derfor at det skal bli enklere å kjøre elvarebiler med førerkort for personbil, selv om de er litt tyngre enn det som ellers er tillatt, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i en pressemelding.

– Dette kan gjøre at flere velger elvarebil i stedet for en fossildrevet varebil, hevder han.

Dale har nå bedt Vegdirektoratet utarbeide et forslag til nytt regelverk, der de som har to års erfaring med førerkort klasse B kan kjøre varebiler med alternativt drivstoff med totalvekt inntil 4.250 kilo.

Vegdirektoratet vil sende på høring nødvendige regelverksendringer, og det tas sikte på at endringer kan være på plass våren 2019.

Powered by Labrador CMS