-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Flere vil ha «snarvei» ut av leiekontrakter
Pluss Truck Sales & Rental merker økt pågang av kunder som vil leie lastebiler på korte og fleksible kontrakter. Flere ønsker mulighet for å si opp kontrakten før tiden.
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 4 - 2020**
Mange aktører holder tilbake på investeringer i nytt transportmateriell, som følge av de usikre fremtidsutsiktene for øknomien i øyeblikket.
Også hos Pluss Truck Sales & Rental, som er spesialisert på utleie av lastebiler, tilhengere og busser, merkes krisen.
– Vi har opplevd en nedgang, som de fleste andre, men det er foreløpig ikke skremmende, sier markedssjef Bjørnar Zell til YrkesBil.
SAMLESAK: Korona-krise i yrkesbilnæringen
Ønsker fleksibilitet
Han forteller imidlertid om en annen trend de har merket seg de seneste ukene.
Pluss Truck Sales & Rental tilbyr alt fra døgnleie til to års leiekontrakter. I normalsituasjonen er gjennomsnittlige kontrakter på ett til to år, ifølge Zell.
– Flere er usikre på å investere i nye lastebiler i disse tider, og vurderer leie i stedet. Når de skal leie vil de gjerne ha korte og fleksible kontrakter, og vi opplever at stadig flere ber om mulighet til å komme seg ut av kontrakten før tiden, sier markedsdirektøren.
Tror leie blir aktualisert
Hvordan fremtiden ser ut tør heller ikke Zell å spå mye om:
– Det virker som det er grei trøkk nå om dagen, det er en del forespørsler og det går en del biler ut. Transporten skal jo gå uansett. Men at det blir noe nedgang sammenlignet med fjoråret, det er helt sikkert, sier han.
– Samtidig tror jeg konseptet vårt med leie av materiell blir mer aktuelt i tiden fremover. Mange vil nok leie for kortere perioder og så heller forlenge kontraktene sine, i stedet for å ta investeringer med langt perspektiv – i alle fall i mange deler av transportnæringen, legger han til.
Pluss Truck Sales & Rental har redusert bilparken med cirka 20 biler siden januar. Nå har de 153 lastebiler. Zell er ikke redd for at stengte fabrikker skal medføre problemer med utskifting av flåten fremover.
– Vi kjøper inn biler et halvt år i forveien, så vi får nye biler frem til juli. Så legger jeg inn nye bestillinger da som vi får når alt er åpent igjen. Dermed merker vi nok ikke så mye til at fabrikkene er stengt, sier Zell.