-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
EU-milliarder til «grønn transport» i Norge
Den europeiske investeringsbanken (EIB) og SG Finans har undertegnet en avtale med en kredittlinje på 1,73 milliarder norske kroner (180 millioner euro) for å støtte lavkarbon transportmetoder i Norge.
Støtten skal også omfatte utleie av utstyr til små og mellomstore bedrifter (SMB-er), mellomstore børsnoterte bedrifter og offentlig og privat sektor i Norge.
Finansieringen kan gjelde alt fra varebiler, til lastebiler og busser – som er i kommersiell drift.
70 prosent av lånet fra EIB, som er EUs egen bank, blir øremerket investeringer i «klimavennlige transportprosjekter».
– Vi er nå i en god posisjon til å gi veiledning og støtte til våre 50.000 kunder når de vil omstille seg til en grønnere framtid, sier Hans Einar Herzog, Deputy CEO i SG Finans, som er en del av Societe Generale Equiment Finance.
Elbusser
Herzog sier det er en enorm oppgave å skulle finansiere overgangen til en lavkarbonøkonomi.
– Vi deler målene til EIB og er glade for å kunne inkludere dette viktige samarbeidet i vårt «bærekraftige finansieringstilbud», som samler all vår ekspertise på miljø og samfunnsengasjement over hele spekteret av investerings- og finansieringsløsninger, utdyper han.
På et arrangement i Oslo fredag morgen undertegnet SG Finans den første transaksjonen i denne kredittlinjen med Norgesbuss AS.
Busselskapet vil blant annet finansiere de 17 elektriske bussene fra Volvo, som de nylig har bestilt gjennom denne finansieringsavtalen. Elbussene som skal stasjoneres i Nittedal og Lørenskog skal erstatte dieselkjøretøyer.
– Alle 87 bussene i anbudet er finansiert med midler fra dette samarbeidet. I tillegg til de 17 elbussene skal resten av bussparken kjøre på biodiesel. Inntil nå har det vært litt utfordrende å få finansiering til elbusser, blant annet fordi det er stor usikkerhet rundt annenhåndsmarkedet. Gjennom samarbeidet med EIB har SG Finans blitt mer offensive i å finansiere denne type teknologi, sier direktør Atle Rønning i Norgesbuss.
Første gang
EIB støtter finansiering av «klimavennlige nyttekjøretøy» også i andre land. Som regel skjer det da gjennom direkte støtte til prosjekter. For eksempel en by som ønsker å elektrifisere bussflåten sin.
– Det som er spesielt her, er at vi gjør dette gjennom en partner – SG Finans – og at dette gjelder for små og mellomstore prosjekter. I tillegg er det første gang en så stor andel som 70 prosent av lånet er øremerket investeringer i klimavennlige transportprosjekter, sier Sandrine Croset til YrkesBil.no.
Hun er direktør for lån i Nord-Europa i EIB.
– De store prosjektene kan vi finansiere direkte, men det kan vi ikke med de mindre prosjektene. Ved å samarbeide med partnere slik som dette kan vi også bidra i de mindre men like fullt viktige prosjektene. Foreløpig er vi ikke der at hele bussflåten i en by kan elektrifiseres, men også de små prosjektene som er viktige for å komme i gang trenger finansiering. Alle små steg er viktige, og i sum kan de bli betydelige, sier Croset.
EIB-direktøren legger ikke skjul på at det er en stor forpliktelse SG Finans har gått med på.
– Nå må de levere, men de har en god plan så jeg er trygg på at de vil klare dette. Vi kommer til å følge opp dette tett. De må blant annet sendes oss beskrivelser av prosjektene som de ønsker å finansiere med disse midlene, så foretar vi en vurdering av om de oppfyller kriteriene og sier «ja» eller «nei».