-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk Solaris skreddersydd for Skandinavia
Hittil har vi ikke sett noen 15-meters treakslet elbuss på veien i Norge. Det vil Solaris gjøre noe med.
Når den polske produsenten nå lanserer helelektriske Urbino 15 LE med tre aksler har de nemlig den typiske skandinaviske kunden i tankene.
Elbussen blir tilgjengelig både som bybuss (klasse I) og intercitybuss (klasse II).
LES OGSÅ: Solaris skal levere trolleybusser til Bergen
Nå er ikke treakslede 15 metringer noe nytt for Solaris. De bygget sin første buss med denne konfigurasjonen i 1999, og har siden levert rundt 1.300 slike – men da med diesel- eller gassmotor.
Imidlertid har ikke Solaris kunnet levere denne konfigurasjonen de senere årene.
Sverre Skaar, adm. dir. i Solaris Norge AS, har i YrkesBil tidligere omtalt dette som deres akilleshæl i det norske markedet hvor denne busstypen er betydelig etterspurt.
– 15 meter laventre er en busstype Solaris ikke har solgt så mye av de seneste fem årene, men som nå begynner å etterspørres igjen. For å henge med og være blant de fire største hvert år, som er målsettingen, trenger vi et slikt produkt. Laventre er et typisk skandinavisk produkt, sa Skaar til YrkesBil for ett år siden.
Han antydet den gangen at fabrikken jobbet med en 15 meters treakslet elbuss, og det er den bussen vi ser resultatet av nå.
LES OGSÅ: Passerer 500 busser i Norge
Urbino 15 LE Electric skal tilbys med to eller tre dører, og har sitteplass til 55 passasjerer.
Energien skal lagres i Solaris High Energy+ batterier av nyeste generasjon, og disse kan lades enten via plugg i vegg eller pantograf på taket.
Solaris er foreløpig sparsommelige med tekniske data for kjøretøyet, men lover å slippe mer informasjon i april. Sverre Skaar opplyser at Norge vil få de første bussene.