-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elbiler på el-vei
Nå har Sveriges (verdens?) første almene el-vei åpnet. Et stort skritt på veien mot fossilfri landveitransport sier initiativtakerne.
Er du ekstremt følsom vil du kanskje merke at hårene på underarmen reiser seg når du kjører på vei nr. 893 litt syd for Arlanda flyplass.
Strekningen mellom Arlanda fraktterminal og Rosersberg logistikkområde er cirka 10 km. Av dem er nå 2 km elektrifisert for å vise hva en el-vei kan få til.
Poenget med innsatsen er å konstruere infrastruktur der elbiler kan lade batteriene mens de kjører. Forsøket har mye offentlig støtte, men det er også en rekke private interessenter bak initiativet. Vattenfall er en av de store og kjente.
Pussig nok er imidlertid ingen av de svenske lastebilfabrikkene med på dette forsøket, den første bilen som er spesialbygget for trafikk her er faktisk en DAF.
Det hele fungerer ved at en skinne i veibanen via en bevegelig strømavtaker under bilen, fyller på batteriene i bilen. Armen føler hvor skinnen er, og så lenge bilen er over skinnen er det kontakt. Det blir påstått at denne formen for konduktiv teknikk er så effektiv at den burde være kommersielt brukbar.
Det blir fortalt at det ikke tar mer enn en time å legge ned en kilometer skinne i en vanlig vei. Den er delt opp i korte avsnitt slik at det er bare strøm i det ene avsnittet så lenge det er en bil med strømavtaker over den. Og skinnen beregner selv hele tiden hvor mye strøm bilen skal bli tilført.
En av de store fordelene, sies det også, er at denne type strømavtaker er så enkel at den kan bygges inn på alle kjøretøy, også små personbiler.