-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elbil etter egen oppskrift
Da Deutsche Post hadde lett lenge nok, uten å finne en elektrisk distribusjonsbil som passet dem, begynte de likegodt å bygge en selv. Nå skal produksjonen dobles, og den skal også selges til andre.
Vi har så vidt vært inne på den tyske StreetScooter før. Vi oppdaget den for alvor på Automechanika i Frankfurt i fjor høst, da lanserte de en litt større utgave med et volum på meget brukbare 4,3 kubikkmeter og nyttelast på 700 kilo.
Opprinnelig kommer bilen, og noen elektriske sykler – to- og trehjuls som Deutsche Post også bruker – fra et start up firma som kalte seg StreetScooter. Det de bygde og hadde planer om å bygge var det som lå nærmest Deutsche Post sine behov.
Utviklet selv
Ikke bare skal de dele ut post, de skal nemlig også få alle CO2-spor fra logistikk-virksomheten ned til null innen 2050.
Derfor overtok Deutsche Post like godt hele selskapet, og utviklet elektrisk varebil etter eget hode. Det vil for eksempel si at overflatefinish var sekundært i forhold til at førerdøren skal tåle å bli smelt igjen 70 ganger per skift.
Vi snakker med andre ord meget funksjonelle konstruksjoner.
Frem til nå har de bygget, og tatt i bruk, 2.500 i Tyskland, og de første 100 er også i gang i Nederland nå. I år skal antallet dobles samtidig som Posten har bestemt seg for å gå bredt ut, og også tilby den til andre brukere.
Det betyr at de allerede nå planlegger å doble produksjonskapasiteten, som er på 10.000 biler/år med to skift, nå. De sier at halvparten av årets produksjon, 5.000 biler, skal selges utenfor egen organisasjon.
Aktuelt for Norge?
«På sikt skal vi ikke se bort fra at vi kan selge 100.000 biler per år – produsert på 10 fabrikker spredt over hele verden», sier Jürgen Gerdes til Rheinischen Post. Det er han som er ansvarlig for pakker og e-commerce i Deutsche Post og er den som ligger tettest på StreetScooter-virksomheten.
Foreløpig er bilen priset til 32.000 Euro. Den vil garantert synke med økende produksjon.
Det ville være underlig hvis ingen norske importører tok en titt på dette produktet. Uansett hva Volkswagen og Daimler sier de holder på med akkurat nå: Deutsche Post-bilen er ikke bare enestående som produkt. Den er også tilgjengelig nå.
Tekniske data - StreetScooter Work:
Utvendige mål: 471 x 208 x 204 cm. Akselavstand 281 cm. 15 tommers hjul, servostyring, skivebremser foran, tromler bak.
Elektronisk stabilitetskontroll. Airbag på førerside.
Tomvekt: 1370 kg, tillatt totalvekt: 710 kg. Mål på varekasse, stor: 210 x 170 x 140 cm. Liten: 200 x 167 x 119 cm.
Batterikapasitet 20,4 kWh. Ladetid 0-80 %: 4,5 timer. 0-100 %: 7 timer. Lader: max. 16 A. Rekkevidde (Postens vurdering): 80 km.
Motor: PMSM. 38 kW permanent ytelse, 48 kW korttids. Toppfart, elektronisk regulert: 120 km/t.