-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Droner i praksis
Nå setter Daimler deler av sin Vision Van ut i praksis. Last-mile leveringer med Vito og droner i Zürich.
Et av drømmeprosjektene til Daimler ved siste års IAA i Hannover var deres Vision Van. En fremtidsrettet varebil som trengte drone-hjelp til varelevering de siste par hundre metrene.
Ett år etterpå starter de prøvedrift med et slikt system.
Ikke øyekontakt
Sammen med Matternet, en amerikansk dronespesialist, og Siroop, en svitsisk nettbutikk, tester de nå ut et leveringssystem med droner, men i forhold til den opprinnelige oppskriften er opplegget i Zürich snudd litt på hodet her.
Dronene leverer nemlig varene fra Siroop til de to spesialbygde Vitoene, men her er det sjåføren selv som sørger for levering de siste skrittene.
Forsøket skal vare et par uker, og – presiserer Daimler – det er ikke bare droneteknologien man skal prøve ut, den er man forholdsvis trygg på, det er like meget en prøve på om dette blir akseptert av både kunder og vanlige innbyggere som blir berørt av slik trafikk.
Initiativtakerne sier at dette er første gang man forsøker seg med kommersiell drone-levering der det ikke er øyekontakt mellom start og mål. Og der basen til og med er bevegelig.
Begrensninger
Dronene selv er ikke store. Pakkene de frakter fra leverandør til varebil kan ikke veie mer enn 2 kg, og dronene flyr bare i godt vær, 7 timer fem dager pr. uke. Dette pilot-prosjektet har med andre ord begrenset kapasitet.
Men de tre deltakerne i programmet presiserer at dette er første skritt i en interaktiv prosess som skal lede til et dynamisk leveranse-system der droner og varebiler sammen sørger for raskere og mer effektiv leveranse av varer fra nettet. Samtidig som man skal kutte CO2-avtrykket.
Dronene er elektriske, de er utstyrt med de samme sensorer og unnvikelses-systemer som lavtflygende helikoptre har, og både fly- og andre sikkerhetsmyndigheter har vært inne i bildet. Maskinene er også utstyrt med en nødfallskjerm som utløses automatisk hvis det det skjer noe uregelmessig.
Autonom flyvende taxi
Omtrent samtidig med Zürich startet et Volocopter, et annet droneforsøk der Daimler har investert sterkt, de første forsøkene med autonome taxi-flyvninger i Dubai.
Kanskje ikke så uventet at Daimler er med, det er tradisjoner her – med sine motorer har Daimler gått til himmels nesten like lenge som fly har fløyet.