Mercedes-Benz droneprosjekt

Mercedes-Benz droneprosjekt

Mercedes-Benz droneprosjekt

Mercedes-Benz droneprosjekt

Mercedes-Benz droneprosjekt

Mercedes-Benz droneprosjekt

Mercedes-Benz droneprosjekt

Volocopter, som Daimler viste på bilutstillingen i Frankfurt for en snau måned siden. Foto: Jon Winding-Sørensen

Volocopter, som Daimler viste på bilutstillingen i Frankfurt for en snau måned siden. Foto: Jon Winding-Sørensen

Volocopter, som Daimler viste på bilutstillingen i Frankfurt for en snau måned siden. Foto: Jon Winding-Sørensen

Droner i praksis

Nå setter Daimler deler av sin Vision Van ut i praksis. Last-mile leveringer med Vito og droner i Zürich.

Publisert

Et av drømmeprosjektene til Daimler ved siste års IAA i Hannover var deres Vision Van. En fremtidsrettet varebil som trengte drone-hjelp til varelevering de siste par hundre metrene.

Ett år etterpå starter de prøvedrift med et slikt system.

Ikke øyekontakt
Sammen med Matternet, en amerikansk dronespesialist, og Siroop, en svitsisk nettbutikk, tester de nå ut et leveringssystem med droner, men i forhold til den opprinnelige oppskriften er opplegget i Zürich snudd litt på hodet her.

Dronene leverer nemlig varene fra Siroop til de to spesialbygde Vitoene, men her er det sjåføren selv som sørger for levering de siste skrittene.

Forsøket skal vare et par uker, og – presiserer Daimler – det er ikke bare droneteknologien man skal prøve ut, den er man forholdsvis trygg på, det er like meget en prøve på om dette blir akseptert av både kunder og vanlige innbyggere som blir berørt av slik trafikk.

Initiativtakerne sier at dette er første gang man forsøker seg med kommersiell drone-levering der det ikke er øyekontakt mellom start og mål. Og der basen til og med er bevegelig.

Begrensninger
Dronene selv er ikke store. Pakkene de frakter fra leverandør til varebil kan ikke veie mer enn 2 kg, og dronene flyr bare i godt vær, 7 timer fem dager pr. uke. Dette pilot-prosjektet har med andre ord begrenset kapasitet.

Men de tre deltakerne i programmet presiserer at dette er første skritt i en interaktiv prosess som skal lede til et dynamisk leveranse-system der droner og varebiler sammen sørger for raskere og mer effektiv leveranse av varer fra nettet. Samtidig som man skal kutte CO2-avtrykket.

Dronene er elektriske, de er utstyrt med de samme sensorer og unnvikelses-systemer som lavtflygende helikoptre har, og både fly- og andre sikkerhetsmyndigheter har vært inne i bildet. Maskinene er også utstyrt med en nødfallskjerm som utløses automatisk hvis det det skjer noe uregelmessig.

Autonom flyvende taxi
Omtrent samtidig med Zürich startet et Volocopter, et annet droneforsøk der Daimler har investert sterkt, de første forsøkene med autonome taxi-flyvninger i Dubai.

Kanskje ikke så uventet at Daimler er med, det er tradisjoner her – med sine motorer har Daimler gått til himmels nesten like lenge som fly har fløyet.

Powered by Labrador CMS