-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dobbeltdekker på hydrogen
Den britiske bussbyggeren ADL – Alexander-Dennis het det før – forteller at de skal på markedet med en brenselcelle to-dekker i løpet av året. Rekkevidde: nesten 500 km.
ADL sier at de allerede er på andre generasjons hydrogenbusser, derfor er denne døpt H2.0
Og når de forteller om mer enn 25 år med hydrogen erfaring tenker de først og fremst på New Flyer. Dette er en kanadisk bussprodusent - Nord Amerikas største - som har kommet svært langt på batterielektrisk, men som også har jobbet med brenselcelle-strøm.
Både New Flyer og ADL er eid av det samme konsernet: NFI.
ADL har altså ikke gått opp dette sporet alene, og til H2.0 har de også hentet hjelp både fra Voith og Ballard.
Ballard leverer brenselcelle-enheten men Voith stiller med sitt VEDS – Voith Electrical Drive System. En moduloppbygd elektrisk drivlinje.
Spesielt for den nye konstruksjonen er mange mindre tanker i stedet for et par store. På den måten har man skapt større volum for passasjerer samtidig som man har en rekkevidde som er mer enn tilfredsstillende for en langrutebuss.
Voith-enheten har selvfølgelig finesser som regenerativ bremsing, men det sies også at den er spesielt god på termisk styring slik at ekstra varme fra brenselcellene og drivlinjen kan brukes til oppvarming av bussen når det er behov for det, og derved minske det totale kraftbehovet.
Paul Davies, ADL-sjefen kaller bussen «en milepæl på veien mot utslippsfri teknologi. Her har vi uovertruffet effektivitet som gir bussen førsteklasses rekkevidde. Perfekt for lange strekninger som de batterielektriske ikke behersker».