DAF dobler rekkevidden

CF Electric skal nå klare mer enn 200 kilometer. I tillegg skal lanseringen av en ny generasjon batterier føre til en vektreduksjon på 700 kilo.

Publisert

Felttester av de første versjonene av CF Electric begynte i 2018 hos nederlandske og tyske kunder. Den gang var rekkevidden beskjedne 100 kilometer. Andre generasjon – utstyrt med ny programvare og nytt dashbord – ble lagt ut for salg i fjor.

DAF tilbyr for tiden CF Electric som en 4x2-trekkvogn (bruttovekt: 37 tonn) eller en 6x2 chassis med styrt slepeaksel (bruttovekt: 28 tonn).

Nytt i nå er en batteripakke (Li-ion) med en kapasitet på 350 kWh (315 kWh effektiv kapasitet), utviklet i samarbeid med VDL e-power-teknologi. I tillegg til å være kraftigere er batteripakken blitt slanket med 700 kilo. Denne reduksjonen kan naturligvis overføres direkte til høyere nyttelastkapasitet.

CF Electric har ifølge produsenten nå en maksimal rekkevidde på mer enn 200 kilometer, altså en dobling i forhold til tidligere generasjoner. Da begynner det kanskje å bli en rekkevidde som gjør elektrisk lastebil aktuelt for flere.

Ved bruk av en ladestasjon med kapasitet på 300 kilowatt skal en full lading ta cirka 75 minutter.

DAF hevder at ved å lade batteriet under (av)lasting eller førerens pause, skal det være mulig å oppnå 500 fullelektriske kilometer på en dag med CF Electric.

Kunder som ønsker å kjøre elektrisk kan benytte DAFs avanserte rutesimuleringsmodeller for å utarbeide de mest effektive planene for kjøretøyene sine, inkludert praktiske råd om smart og effektiv lading av batteriet. DAF tilbyr også rådgivning – i samarbeid med utvalgte leverandører, slik som VDL – om en optimal ladeinfrastruktur.

CF Electric med utvidet rekkevidde legges ut for salg fra september, og levering til kundene forventes å starte i begynnelsen av 2021.

Powered by Labrador CMS