Flere BYD-leveranser i Norge
Fra venstre: Øystein Svendsen, adm. dir. i Unibuss; Sian Ambrose, områdedirektør i Ruter og Arild Hermstad (MDG), byråd for milø og samferdsel.
Flere BYD-leveranser i Norge

Flere BYD-leveranser i Norge

Flere BYD-leveranser i Norge
Ole Engebret Moe Haugen, adm. dir. i Vy Buss (t.v.) og Arild Nylend, områdedirektør i Vy Buss

BYD med store leveranser til Vy Buss og Unibuss

Den kinesiske produsenten skal levere totalt 78 elbusser til de to norske selskapene. Dette inkluderer de første elektriske Klasse II-bussene.

Publisert

BYDs inntog i Norge har på mange måter bare så vidt begynt, men denne uken har de vekket betydelig oppmerksomhet i bilbransjen.

Tidligere denne uken lanserte RSA, som er importør av BYD personbiler, varebiler og lastebiler, sine planer for merket.

RSA er imidlertid ikke involvert i bussimporten, den styrer BYD selv fra sitt europeiske hovedkvarter i nederlandske Rotterdam.

De første elbussene fra BYD i Norge ble levert til Oslo-regionen i 2018. Til sammen har de levert 45 så langt, om vi har telt riktig, men denne uken økte dette betraktelig.

Unibuss fikk nemlig levert 23 nye 12-metere, som skal settes i drift umiddelbart i ruteområdet Vestre Aker, Bærum Øst og i Oslo.

Omtrent samtidig fikk Vy Buss de 15 første av totalt 55 elbusser som de har bestilt fra BYD. Den første leveransen består av åtte 13-meters Klasse II-busser og syv 18-meters leddbusser.

Kontrakten som ble signert på Busworld-utstillingen i Brussel i oktober i fjor, beskrives som en av de største enkeltordrene BYD hittil har mottatt fra et europeisk kollektivselskap.

De 15 bussene som hittil er levert settes i drift på rute 201 og 202 i Haugesund.

Vy Buss er ifølge BYD den første kunden som kjøper den nyeste elektriske Klasse II-bussen på 13 meter. Bussen med oppgradert batteri har ifølge produsenten kapasitet til å kjøre fra «by til by», med flere muligheter for lading – inkludert pantograf.

Powered by Labrador CMS