Begge disse pickupene går ut av produksjon i år

Vil du sikre deg en av disse som nybil må du handle raskt. Mercedes-Benz bekrefter nå at X-klasse forsvinner for godt. Volkswagen Amarok blir også borte etter 2020 og skal ikke erstattes av ny modell før i 2022.

Publisert

Ryktene om at Mercedes-Benz ville kutte pickupen X-klasse fra sitt modellprogram har versert en god stund allerede.

Automotive News omtalte det allerede i juli i fjor, men den gangen ville ikke produsenten bekrefte opplysningene.

Nå har imidlertid Mercedes-Benz nylig bekreftet opplysningene offentlig overfor det tyske magasinet Auto Motor und Sport.

Modellen, som er bygget over samme lest som Nissan Navara, har ikke slått an slik Mercedes-Benz hadde håpet på – hverken i Norge eller andre markeder. Mercedes så for seg at X-klasse ville appellere både til yrkesbilbrukere og privatpersoner med en aktiv fritid.

– Det er korrekt at X-klasse ikke har blitt den suksessen vi håpet på, men vi har levert biler både til enkeltkunder og i noen større leveranser. Vi har stort sett solgt til våre eksisterende kunder og i for liten grad nådd frem til nye, har Per Ragnar Johansen tidligere uttalt til YrkesBil. Han er direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos importøren Bertel O. Steen.

Labert salg er da også bakgrunnen for at Mercedes-Benz fra slutten av mai måned avslutter produksjonen av X-klasse, som foregår ved Nissans fabrikk i Barcelona.

Det innebærer at pickupen med stjernefronten kun har vært på markedet i cirka tre år før den tas av plakaten – med andre ord en uvanlig kort levetid for en bilmodell.

Samtidig er det klart at 2020 også blir det siste året med dagens Volkswagen Amarok, før den skal erstattes med en helt ny modell i 2022.

– Vi får et opphold i produksjonen da fabrikken i Hannover, der Amarok blir produsert, skal bygges om til produksjon av I.D Buzz og derfor ikke kommer til å ha full produksjonskapasitet. Vi planlegger imidlertid offensivt med tanke på å ha godt med biler på lager, og har mål om et «all time high»-år i pickup-segmentet, sier Håkon Wirak til YrkesBil. Han er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy hos importøren Harald A. Møller AS.

Etter det YrkesBil forstår vil den nye pickupen fra Volkswagen som skal lanseres i 2022 bli bygget i samarbeid med Ford, etter at Volkswagen og Ford har inngått en allianse for blant annet å bygge nyttekjøretøy sammen.

Volkswagen Amarok var i 2019 den fjerde mest solgte pickupen i Norge, med en markedsandel på 18,1 prosent. Mercedes-Benz X-klasse endte på syvende plass med 2,1 prosent markedsandel.

Når begge disse premium-pickupene, som begge leveres med kraftige V6-motorer (X-klasse selges også med firesylindret diesel) forsvinner fra markedet, åpner det seg nye muligheter for de andre pickupmodellene utover 2020 og i 2021.

Segmentet har også vært sterkt voksende i senere tid. Bare i 2019 økte segmentet med 11,2 prosent

–––––––––––––––––––––––––––––

Pickupsalget: Topp 10 i Norge 2019 (antall/markedsandel)

1. Toyota Hilux (1.155/22,6%)

2. Ford Ranger (1.117/21,9%)

3. Isuzu D-Max (1.015/19,9%)

4. Volkswagen Amarok (921/18,1%)

5. Nissan Navara (412/8,1%)

6. Mitsubishi L200 (263/5,2%)

7. Mercedes-Benz X-klasse (108/2,1%)

8. SsangYoung Rexton Sports (32/0,6%)

9. Ram 1500 (24/0,5%)

10. Chevrolet Silverado (20/0,4%)

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Powered by Labrador CMS