-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Batterielektrisk dieselgigant
Den ser spennende ut. Hvor realistisk den er aner vi ikke, men den tok uansett innersvingen på Tesla.
Selv om unge Cummins var en betydelig kraft bak den første vinnerbilen på Indianapolis 500, er det vel ikke akkurat racerbiler og bensinmotorer med ekstreme krefter navnet er kjent for.
De som har noen som helst Cummins-assosiasjoner, vil nok tenke dieselmotorer. Og selv om de leverer, eller har levert, motorer til omtrent alt som er av lastebilprodusenter, er de samtidig kommet langt frem når det gjelder alternative drivstoffer eller alternative drivkilder.
Det siste forteller de klart om nå, når de trekker teppet vekk og på scenen står en batterielektrisk semi.
Der tok de innersvingen på Tesla som har lovet oss et glimt av sin senere i september.
For her fikk vi en spennende Klasse 7 truck (20 tonn total) som de regner med å ha på veien mot slutten av dette ti-året. Akkurat som Tesla sier om sin.
Skjønt, ‘ha på veien ...’ Kanskje det riktige er å si – ha på gata.
For Cummins kaller denne en Urban Hauler Tractor, og siden den visstnok ikke skal ha mer enn cirka 150 kilometer rekkevidde, tyder alt på at dette blir en nærtransportbil som passer bedre til arbeid mellom store transporthuber, enn til transkontinentalt arbeid.
Det er snakk om et 140 kWh batteripakke, som kommer til å veie omtrent det samme som en 12 liters diesel. Nå sier riktignok Cummins at de har plass til en diesel om bord også, som da vil kunne brukes som en rekkevidde-betryggelse.
Men Tesla skryter heller ikke på seg mer enn 2-300 miles (litt over det dobbelte av Cummins) på sin kommende trekkvogn.
Vi ser tydelig at Cummins har gjort hva de kunne for å strømlinje denne bilen. Til og med sidespeilene er borte, erstattet av kameraer. Under er bilen helkledd, og det er ikke mye luftåpninger den har foran heller.
Cummins regner med at når resten av bilen står klar vil også batteriteknologien ha kommet så langt at den komplette batteripakken kan byttes ut på 20 minutter. Eller at den kan hurtiglades på en time.
Men imens, minner konsernet oss om, kan de jo by på naturgass-motorer for Klasse 8 semier – noe de også kaller «near zero-emission».
Dessuten lover de oss ny type dieselteknologi i motorene derfra, fra 2022. «Revolusjonerende» blir vi forespeilet.
Men foreløpig kan vi kose oss med et spennende el-semi forslag.