-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Autonom søppelbil
Sammen med Renova tester Volvo nå ut en robotkjørt søppelbil. Det oppsiktsvekkende er også at den jobber bak frem.
I fjor installerte Volvo et robotsystem i en truck som senere har jobbet på egen hånd nede i Kristinebergs gruver.
Det er det samme systemet som nå er montert om bord på en FM med komprimator. Man er ute etter å studere hvordan søppelrutene kan gjøres enda sikrere og samtidig mer effektive, samtidig som førerens fysiske innsats – og stressnivå – kan minskes.
Lagrer kjøreruta
Carl Johan Almqvist, sjef for Traffic & Product Safety hos Volvo Trucks forklarer:
– Den søppelbilen vi nå tester overvåker omgivelsene hele tiden, og stopper momentant hvis en hindring plutselig dukker opp på veien. Systemet er så årvåkent at det også gjør det enklere for operatøren å ha oppmerksomheten festet på ting som skjer litt lenger unna.
Den første gangen bilen kjører søppelruta betjenes den av en sjåfør. Men systemet om bord registrerer hele forløpet og lagrer ruten ved hjelp av sensorer og GPS. Den neste gangen bilen er i området vet den nøyaktig hvilken rute den skal ta og hvor den skal stoppe.
Den kjører frem til første stopp, mannskapet om bord hopper ut, og tømmer søppelbeholderne, akkurat som vanlig. Når man så gir signal til bilen om å man er klar for neste stasjon rygger bilen dit den skal, mens føreren rusler i forveien og holder et øye med hva som skjer – og det fortsetter de med til ruta er ferdig.
(artikkelen fortsetter under videoen)
Mindre risiko
Men hvorfor rygge?
– Dermed er føreren alltid nær kompaktoren, der jobben skjer, så han behøver ikke gå fra førerhuset og bak hver gang noe skal tømmes. Og siden føreren ikke behøver klatre inn og ut av hytta ved hvert stopp er det mindre risiko for fysiske belastningsskader, forklarer Almqvist.
Også med fører om bord er jo rygging forbundet med en viss risiko. Selv med kameraovervåking kan det være vanskelig å se eksakt hvor man kjører. Noen steder er det faktisk ikke lov til å rygge i det hele tatt. Andre steder er det krav om en hjelper som går bak bilen og assisterer føreren.
Denne bilen skal kunne fjerne begge disse påbudene. Med robotsystemet i drift spiller det ingen rolle for sikkerheten hvilken retning bilen beveger seg i. Og langs hele søppelruten snakker vi om gangfart.
Alt finnes
Volvo sier også at siden robot-sjåføren optimaliserer girskift, styring, brems og hastighet vil både forbruk, utslipp og behov for service og vedlikehold kunne minskes.
Alle systemer for å drifte en slik automatisk bil finnes. Men Volvo og Renova sier at nå skal dette testes ut i tettbygde områder i Stockholm blant annet for å finne ut hvordan det oppfattes av sjåfører, andre brukere av gater og veier, og av beboerne langs ruta.
Og frem mot utgangen av 2017 skal man også ha en skikkelig vurdering både av funksjonalitet og sikkerhet.