-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Åtte helelektriske MAN eTGE til DB Schenker
Avtalen i Oslo er en av de hittil største handlene MAN har gjort med sin elektriske varebil internasjonalt. Bilene skal brukes ved DB Schenkers nye City Hub på Filipstad.
Det nye logistikkanlegget ble offisielt åpnet onsdag 8. mai, og de åtte elektriske MAN eTGE varebilene skal brukes til varedistribusjon uten lokale utslipp innenfor Ring 3 i Oslo.
– Vi er glade for å ha kommet i mål med de åtte elektriske varebilene, sier Nils-Petter Buer, som er kommunikasjonssjef i DB Schenker Norway.
– Dette er ytterligere et skritt på veien mot mest mulig utslippsfri transport, særlig i byområder. Fra før har vi elektriske varesykler i Oslo og Bergen, og nå jobber vi videre mot elektriske lastebiler. Blant annet skal transporten mellom vår hovedterminal på Alnabru og City Hub’en på Filipstad etter hvert skje elektrisk, fortsetter han.
Partnere
At valget falt på nettopp MAN er ingen overraskelse – DB Schenker og MAN har lenge samarbeidet om en rekke prosjekter. Blant annet platooningforsøk i Tyskland.
Utvendig er det praktisk talt ikke noe som skiller en dieseldrevet TGE 3.140 og en elektrisk eTGE. Selv typebetegnelsen er den samme, ettersom de åtte varebilene til DB Schenker er 3,5-tonnere med en elektrisk effekt på 100 kW, som omregnet i mekaniske hestekrefter er 136 hk. Største dreiemoment er 290 Nm som oppnås allerede i igangkjørings-øyeblikket.
eTGE har et lastevolum på 10,7 kubikkmeter og kan leveres med totalvekt opp til 4,25 tonn. Batterikapasiteten på 36 kWh kommer fra et litium-ion-batteri som er plassert i kjøretøyrammen. Maksimal rekkevidde er inntil 173 km (NEDC).
Garanterer 70% etter åtte år
Lading opp til 100 prosent skjer på 5 timer og 20 minutter ved bruk av AC veggboks på 7,2 kW, men bilen kan også hurtiglades opp til 80 prosent på 40 minutter ved hjelp av CCS-kontakt (40 kW). Det er også mulig å lade eTGE fra ordinær kontakt.
MAN garanterer en fortsatt minimum batterikapasitet på 70 prosent etter åtte år eller 160.000 km.
De åtte varebilene ble utlevert fra MAN-anlegget på Skårer hvor verkstedet nå er fullt ut utstyrt for å yte service og reparasjoner på elektriske nyttekjøretøy.