-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Asko tar i bruk elektriske lastebiler
Asko skal ha tre elektriske lastebiler på veien i de tre største byene i løpet av neste år.
- De elektriske lastebilene lages av en liten bedrift i Nederland, og koster i dag noe mer enn en vanlig lastebil. Men med innsparinger i diesel og bompengefritak er de nesten allerede lønnsomme. Det som trengs er nettopp at noen går foran, sier styreleder Torbjørn Johannson i Asko.
Bedriften skal sette bilene inn i transport av dagligvarer i Oslo, Bergen og Trondheim i 2016.
Ambisiøse mål
Lastebilprodusentene sier de vil etablere serieproduksjon om det etterspørres selv små volum. Det kan kutte merkostnadene vesentlig.
ASKO var blant de første aktørene som underskrev ZEROs tungtransporterklæring. De har satt seg ambisiøse mål om å fase ut fossile drivstoff i sin virksomhet. ASKO har allerede annonsert en omlegging til bruk av fornybar diesel. Styreleder Johannson kunne også lansere ytterligere planer, da han takket ENOVA for støtte til de elektriske lastebilene:
- Når vi så vil ønske støtte til landets første hydrogendrevne lastebil, basert på strøm fra våre egne solceller, håper vi på like positiv støtte, sa Johannson.
Stort program
Emoss har spesialisert seg på elektriske lastebiler og busser. Den typen som nå kommer til Norge har en rekkevidde på mellom 150 og 230 kilometer avhengig av batterienes størrelse.
Fabrikken lager også støtte elektriske kjøretøyer og viste fram nyeste 10-tonns chassis på E-bil messen i Munchen. Den har en rekkevidde på 300 kilometer.