-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Andreas (34) skal kjempe om 100.000 Euro til ny lastebil
Til helgen reiser han til Södertälje for å konkurrere mot de beste deltakerne fra hele 30 land i Europa-finalen av Scanias sjåførkonkurranse.
Presisjonskjøring, drivstofføkonomisk kjøring - for ikke å glemme livredning og lastsikring, er blant de grunnleggende ferdighetene en yrkessjåfør trenger å mestre.
Disse ferdighetene, samt en rekke andre, blir vurdert til helgen. Førstepremien er 100.000 euro til en ny lastebil.
Nå representerer han Norge i finalen.
Tømmerkjører
Nordsjø kjører til daglig tømmer for Biri Transport, og fikk i april ny bil, en R650. Han er fornøyd med nybilen, og servicen han får på Scania-verkstedet på Gjøvik.
– Den er god å kjøre, og jeg merker framskritt fra den gamle modellen. Dieselforbruket har gått veldig ned, med nesten en liter på mila.
Om konkurransen i Sverige sier han:
– Jeg forventer at nivået her er like høyt som i landsfinalen i Trysil. Målet må jo være å prøve å vinne, og ha det gøy. Det er litt uvant for meg å kjøre semitrailer. Jeg har gjort det tidligere, for mange år siden, og det er ikke helt likt dagens kjøretøy, men jeg satser på at det blir en spennende opplevelse, smiler han.
Torsdag 23. mai fyller han 34 år, og dette feires sammen med den norske delegasjonen i helgen.
Ny utfordring
Flere oppdateringer har blitt gjort i årets Scania Driver Competitions.
Aldersgrensen på 35 år ble tatt bort, og sjåførene kunne en hel måned kvalifisere seg via Scania Fleet Management System.
– Slik kunne de hoppe over den første teoritesten. Dette gjorde vi for å tilrettelegge for dem som har lesevansker, eller som blir nervøse under tester, sier Helena Evsäter, ansvarlig for konkurranseøvelsene i årets SDC.
En ny utfordring i konkurransen er "Water Challenge", hvor sjåførene må kjøre så jevnt som mulig for ikke å søle ut vann.
– Dette er kanskje ikke den vanskeligste utfordringen, men det er definitivt en av de mest morsomme øvelsene å se på for publikum, forteller Evsäter.
Hensikten med å arrangere konkurransen
Transportbransjen har stort behov for flere sjåfører, og ett av hovedformålene med Scania Driver Competitions er å skape interessen for yrket.
– Det er mye diskusjon rundt sjåførmangel. Med våre konkurranser tar vi sikte på å oppmuntre flere til å bli yrkessjåfør, og å øke statusen til yrket. Vi anser de som deltar i konkurransen for å være våre helter, og i hvert land får vi hundrevis av sjåfører som blir gode ambassadører for transportbransjen, avslutter Evsäter.