-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Andreas (34) skal kjempe om 100.000 Euro til ny lastebil
Til helgen reiser han til Södertälje for å konkurrere mot de beste deltakerne fra hele 30 land i Europa-finalen av Scanias sjåførkonkurranse.
NY BIL: Andreas Nordsjø kjører til daglig tømmer for Biri Transport, og fikk i april ny bil, en R650.
Presisjonskjøring, drivstofføkonomisk kjøring - for ikke å glemme livredning og lastsikring, er blant de grunnleggende ferdighetene en yrkessjåfør trenger å mestre.
Disse ferdighetene, samt en rekke andre, blir vurdert til helgen. Førstepremien er 100.000 euro til en ny lastebil.
Nå representerer han Norge i finalen.
Tømmerkjører
Nordsjø kjører til daglig tømmer for Biri Transport, og fikk i april ny bil, en R650. Han er fornøyd med nybilen, og servicen han får på Scania-verkstedet på Gjøvik.
– Den er god å kjøre, og jeg merker framskritt fra den gamle modellen. Dieselforbruket har gått veldig ned, med nesten en liter på mila.
Om konkurransen i Sverige sier han:
– Jeg forventer at nivået her er like høyt som i landsfinalen i Trysil. Målet må jo være å prøve å vinne, og ha det gøy. Det er litt uvant for meg å kjøre semitrailer. Jeg har gjort det tidligere, for mange år siden, og det er ikke helt likt dagens kjøretøy, men jeg satser på at det blir en spennende opplevelse, smiler han.
Torsdag 23. mai fyller han 34 år, og dette feires sammen med den norske delegasjonen i helgen.
Ny utfordring
Flere oppdateringer har blitt gjort i årets Scania Driver Competitions.
Aldersgrensen på 35 år ble tatt bort, og sjåførene kunne en hel måned kvalifisere seg via Scania Fleet Management System.
– Slik kunne de hoppe over den første teoritesten. Dette gjorde vi for å tilrettelegge for dem som har lesevansker, eller som blir nervøse under tester, sier Helena Evsäter, ansvarlig for konkurranseøvelsene i årets SDC.
En ny utfordring i konkurransen er "Water Challenge", hvor sjåførene må kjøre så jevnt som mulig for ikke å søle ut vann.
– Dette er kanskje ikke den vanskeligste utfordringen, men det er definitivt en av de mest morsomme øvelsene å se på for publikum, forteller Evsäter.
Hensikten med å arrangere konkurransen
Transportbransjen har stort behov for flere sjåfører, og ett av hovedformålene med Scania Driver Competitions er å skape interessen for yrket.
– Det er mye diskusjon rundt sjåførmangel. Med våre konkurranser tar vi sikte på å oppmuntre flere til å bli yrkessjåfør, og å øke statusen til yrket. Vi anser de som deltar i konkurransen for å være våre helter, og i hvert land får vi hundrevis av sjåfører som blir gode ambassadører for transportbransjen, avslutter Evsäter.