-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Snill konkursutvikling
Så langt i år er det klar nedadgående trend for konkurser innen veitransportbransjene.
NÆRINGSLIV: Aller først – det er er tøffe tider for transportbransjene. Det ser vi klart på resultatmarginene når 2013-regnskapene tikker inn i disse dager.
Og det er ingen åpenbar fordel å være stor. Plukker vi ut den største Godstransport på vei-bedriftene i hvert av landets 19 fylker, er det foreløpig 12 selskaper som har godkjent årsregnskap i Brønnøysundregistrene(og fristen er som kjent utløpt…).
Noen opp, mye ned
9 av dem gikk med overskudd (resultat før skatt) i 2013, mens 3 av dem noterte underskudd. MEN: Av de 9 som faktisk tjener penger, tjente 5 av dem mindre enn året før. Presset er altså høyt.
Det er likevel spennende transporttider. Både blant små og store aktører finner vi transportbedrifter som virkelig har funnet gull-formelen. Mange av dem er bedrifter YrkesBil har fremhevet tidligere.
Blant annet registrerer vi en større aktør som har økt omsetningen med 40 prosent (60 millioner kroner) – og resultatet med 50 prosent!
Du finner full oversikt over 500 største i Godstransport på vei oktoberutgaven av YrkesBil.
21 % færre konkurser
Enn så lenge kan vi fastslå at det tisynelatende økende marginpresset fortsatt ikke «tar kverken» på bransjen heller. Konkursutviklingen første 7 måneder 2014 er nemlig ned 21 prosent målt mot samme periode i fjor.
Utvikling innen segmentene 1.1-31.7 2014 mot 1.1-31.7.2013:
- Godstransport på vei 102 i år mot 146 i fjor
- Post og budtjenester 45 i år mot 39 i fjor
- Flyttetransport 3 i år mot 2 i fjor
- Rutebiltransport 1 i år mot 2 i fjor
- Turbiltransport 2 i år mot 2 i fjor
Totalt alle 153 i år mot 194 = 21 % færre
Nå skal det imidlertid sies at enkeltmåneden mai 2013 så et usedvanlig høyt antall konkurser, uten at vi har funnet noen spesifikk forklaring på dette. Men selv om vi justere tallene med en «normail mai» i 2013, vil trenden være færre konkurser i 2014.
Og de største er:
Langt de fleste av disse konkursene gjelder små bedrifter og enkeltpersonsforetak.
Med fare for åha oversett noen, er konkursen i JAS Bil AS den klart største hittil i år. Selskapet representerte en omsetning på 66 millioner kroner i 2012.
I tillegg kan det nevnes at Bring Logistics Sunnmøre AS (tidligere Emdal Transport og Spedisjon AS) er avviklet i sommer. Selskapet omsatte for 53 millioner kroner i 2013.
Komplett oversikt konkurser 2014 - og etableringer - i YrkesBil september (utgave 9).