Konkurstallene faller

Det er klar nedadgående utvikling i konkurser i veitransportbransjene i 2014. Godstransport på vei ligger 18 prosent under 2013.

Publisert

NÆRINGSLIV: Værutsiktene for norsk økonomi er som vanlig på denne tiden av året helt avhengig av hvem du spør.

DN i dag tapetsere forsiden med oljeanalytiker Thina Saltved og sitatet «Det er panikk over hele linjen». Samtidig kan vi i en notis godt gjemt midt i Aftenposten lese at NHO-sjef Kristin Skogen Lund ser lyst på utsiktene.

- Prisfallet på olje setter i gang andre krefter i økonomien, og de drar i motsatt retning, sier Skogen Lund.

10-11 prosent færre konkurser i 2014

Kan vi bruke fortiden til å spå fremtiden, er imidlertid den siste konkursoversikten i YrkesBil hyggelig lesning.

Så langt i år (per 30. november), ligger konkursfrekvensen for veitransportbransjene samlet 11,1 prosent under 2013.

For hele 2013 kunne våre bransjer notere 292 konkurser. Hittil i 2014 er tallet 240, og som dersom vi fremskriver en jevn utvikling, vil havne på 262 konkurser for hele året.

Det er i så fall 10,3 prosent færre enn i 2013.

Slik er utviklingen i konkursåpninger for de fem forskjellige sektorene pr. 30. november 2013 kontra 2014:

Kilde er Brønnøysundregistrenes kunngjøringssøk

Og de største er:

Langt de fleste av konkursene gjelder små bedrifter og enkeltpersonsforetak, men noen store er det også:

I sektoren buss var det de to flybussatsingene Flybussbergen.no og Now (Norwegian on wheels) kanskje mest spektakulære. Konkursåpninger var hhv. 10. april og 10. oktober.

Med fare for å ha oversett noen, er dermed konkursen i Jørgensen AS den klart største hittil i år. Selskapet representerte en omsetning rundt 240 millioner kroner i året (2012).

Tidligere i år gikk også et annet Blomquist-kontrollert selskap overende. JAS Bil AS representerte en omsetning på 66 millioner kroner i 2012.

Bransjekode

Antall

30.11.13

Antall

30.11.14

Endr. 30.11

2013-2014

Godstransport

193

158

- 18,1 %

Budtjenester

60

69

+ 15,0 %

Flyttetransport

6

7

+ 16,6 %

Rutebiltransport

4

1

- 75,0 %

Turbiltransport

7

5

- 28,6 %

Samlet

270

240

- 11,1%

Powered by Labrador CMS