-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
YRKESBIL HISTORIE
Har jaktet kalenderobjekter i 35 år
Første gang Asbjørn Rolseth skulle lage Transporthistorisk kalender måtte prosjektet utsettes ett år, fordi han ikke fant nok objekter å fylle med. Nå er utfordringen å velge ut 12 blant mange verdige veterankjøretøyer.
Året blir nok ikke det samme uten Transporthistorisk kalender på veggen, for mange av entusiastene i miljøet for nyttekjøretøyer med veteranstatus.
Måned for måned presenterer kalenderen et stykke norsk transporthistorie verdt å minnes, gjennom bilder av og historier om arbeidsbiler som alle på sin måte har fått hjulene til å gå rundt i hele vårt langstrakte og grisgrendte land.
Nå er 2024-kalenderen klar, og byr som vanlig på et rikt utvalg godbiter. I den forbindelse har vi tatt en titt på kalenderens historie.
Fant ikke nok biler
Første Transporthistorisk kalender ble gitt ut for året 1990. Det var egentlig ett år senere enn Asbjørn Rolseth, mannen bak den populære kalenderen, hadde tenkt.
– Idéen fikk jeg mot slutten av 1980-tallet. Norsk Veteranvogn Klubb utga allerede en kalender med veteranpersonbiler, men jeg syntes det burde være en med gamle lastebiler også. I 1988 begynte jeg å jakte på gamle lastebiler som kunne være med i kalenderen, forteller Rolseth, som neppe trenger noen nærmere presentasjon blant YrkesBils lesere.
Han reiste nærmest Norge rundt, var blant annet i Kristiansand, Numedal og Romerike rundt. Men det var langt mellom de verdige veteranobjektene.
– Det var ikke noe Internett og ikke noe organisert klubbliv den gang, så jeg visste ikke hvor objektene befant seg. Da året nærmet seg slutt manglet jeg to biler for å ha nok til alle tolv månedene, så dermed ble hele prosjektet utsatt ett år. I 1989 fant jeg de to siste bilene som trengtes, og første Transporthistorisk kalender ble gitt ut for året 1990, forteller Rolseth.
Som i dag var han også den gangen frilansjournalist. Han ga ut kalenderen for egen regning, og sørget for alt fra produksjon til trykking og distribusjon. Fra 2004 har kalenderen blitt utgitt av Bilforlaget AS, som også er utgiver av YrkesBil.
Firmagaver
Rolseth hadde adresser til folk han visste hadde veterankjøretøyer, og som kunne være interessert i kalender. Til dem sendte han reklame i posten om det nye produktet.
– Men å oppsøke en og en på måfå ga dårlig uttelling. Det løsnet først litt da innehaveren av Auto Karosserifabrikken Kambo, som drev påbyggerverksted den gangen, ville ha et antall kalendere for å gi ut til kunder. Da skjønte jeg at det var der markedet lå, forteller Rolseth.
Fra 1991-utgaven ble kalenderen produsert med en slipp under, der det kunne trykkes på firmanavn.
– Da begynte snøballen å rulle, og jeg fikk mange tips om biler. Men objektene var spredt over hele Norge, så det ble mye farting rundt omkring, sier Rolseth.
Har lagt seg på hjul
Fra da var det ikke noe problem å finne biler. Nå ble heller utfordringen å velge ut.
Men det har også hendt mer enn en gang at Rolseth har bråsnudd ute på landeveien, om han har fått los på et spesielt kjøretøy i motgående retning. Da har han lagt seg på hjul, og sikret seg både bilder og en god historie eller to.
– Jeg har hele tiden forsøkt å holde en variert balanse i bilmerker. I starten var det mange førkrigsbiler, særlig Ford og Chevrolet. Brannbiler og bryggeribiler var det mye av. Bryggeriene var omtrent de eneste firmaene som brydde seg om å ta vare på veteranlastebiler, forteller Rolseth.
Han har funnet at åtte av de tolv bilene som var med i den første kalenderen fremdeles er registrert i dag. Flere av kjøretøyene har byttet eier, men 1935-årgangen av Diamond T som prydet forsiden i 1990 eies fremdeles av Geir Smedsrud i Drøbak.
Grensen gikk ved bryggeribil
Utvalget av biler og årsmodeller har naturligvis forandret seg med tiden. Det blir stadig færre førkrigsbiler på veien, og flere Volvo og Scania. De bilene som var nye i 1990 er veteraner med god margin i dag.
– Jeg kunne ønsket meg mer spredning i merker og årganger på biler som deltar på treff og arrangementer. Samtidig er det lett å forstå at mange velger å kjøre en litt nyere og mer komfortabel bil enn de aller eldste når de skal på tur, sier Rolseth.
Det er imidlertid mange hensyn å ta for å lage en kalender «alle» kan leve med og ha glede av. Ikke bare når det gjelder balanse i utvalget av bilmerker.
– Jeg hadde en uniformert bil fra Ringnes i kalenderen ett år. Så kom det spørsmål fra en organisasjon der avhold fra alkohol står sterkt, om å få kjøpe kalendere til medlemsutdeling. Men det salget gikk i vasken da de oppdaget at det var en bryggeribil blant de 12 utvalgte kjøretøyene, humrer Rolseth.
Transporthistorisk kalender for 2024 kan bestilles her.
Se noen historiske kalenderforsider i bildegalleriet under: