-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo med krabbegir
De nye tilleggsgirene på Volvos I-Shift skal gjøre det enklere å starte lastebiler med tung last i krevende situasjoner.
I den nye versjonen av I-Shift er det mulig å legge til opptil to nye krabbegir.
Dette betyr blant annet at lastebilen kan starte fra 0 km/t og transportere en vogntogvekt (GCW) på opptil 325 tonn, opplyser selskapet i en pressemelding.
– I-Shift med krabbegir gjør det mulig for tunge lastebiler med automatiserte gir å regulere hastigheten ved krabbing i lav fart og rygging. Føreren kan kjøre tung last uten å være bekymret for å havne i situasjoner som kan medføre kostbare stopp, forklarer Peter Hardin, som er produktsjef for FM og FMX.
Med de nye krabbegirene kan lastebilen ifølge produsenten kjøre så sakte som 0,5–2 km/t, avhengig av utvekslingsforhold. Dette kan være nyttig under presisjonsmanøvre som for eksempel ved konstruksjons- eller vedlikeholdsoppgaver.
«Der man tidligere måtte velge mellom startevne eller økonomisk utveksling, har vi nå begge løsningene i en og samme komponent», skryter Volvo.
Fakta om I-Shift med krabbegir:
• I-Shift med krabbegir er en videreutvikling av Volvo Trucks' I-Shift-automatiserte girkasse.
• Den nye versjonen er spesielt utviklet for å sikre gode startegenskaper og kjøring i svært lave hastigheter.
• Giret er tilgjengelig enten som en direktedrevet eller overdrive-girkasse med én eller to krabbeutvekslinger. Det er også mulig å spesifisere to krabbeutvekslinger for revers.
• For å takle de tunge lastene er en rekke komponenter laget av ekstra slitesterke materialer. Girkassen er 12 cm lenger enn en vanlig I-Shift-enhet.
• Krabbegir er tilgjengelig for 13- og 16-liters Volvo Trucks-motorer i seriene Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.
Utvekslinger for I-Shift med krabbegir:
• I en girkasse med ett krabbegir er utvekslingen 19:1 i en direktedrevet girkasse, og 17:1 i en overdrive-girkasse (utvekslingen for det laveste giret i en vanlig direktedrevet I-Shift-girkasse er 15:1). I en direktedrevet eller overdrive-girkasse med to krabbegir, er den laveste utvekslingen 32:1.
• Utvekslingen for det laveste reversgiret er 37:1 i en direktedrevet girkasse.