-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

VW Nutzfahrzeuge tilbake på sporet
Ikke bare har Volkswagens nyttebilavdeling gjennomført den snuoperasjonen de planla. Det har også klart det ett år kjappere enn de hadde regnet med.
Et negativt driftsresultat på 454 millioner Euro i 2020 var ganske langt unna tilfredsstillende. Selvfølgelig satte VWN i gang en skikkelig snuoperasjon. De positive resultatene skulle vi få se i løpet av dette forretningsåret.
De kom et år tidligere.

På en digital pressekonferanse nylig kunne Carsten Intra og Micahel Obrowski fortelle at det gikk bedre i 2021. Intra er intet mindre enn Chairman of the Brand Board and Management hos VWN, mens Obrowski med et mer komplisert etternavn har en meget enklere tittel. Han er selskapets finansdirektør.
Korona og halvleder-leveranser hadde selvfølgelig vært et problem for dem også i fjor. Men arbeidet med å gjøre om Hannover til en high-tech hub gikk for fullt, alt som skulle til for i bringe VWN på line med konsernets 2030-strategi GRIP (også presentert på pressekonferansen) var i sving, og samarbeidet med Ford var så positivt at det ble utvidet.
Det ble utlevert359.500 biler i fjor (11.500 færre enn i 2020) og det ble solgt 326.000 mot 345.000 året før. Produksjonen gikk også ned, fra 344.000 til 335.000.
Det var Caddy-versjonene som sank fra 101.000 i 2020, til 74 i fjor. Alle de andre modellene økte.
Men som hos nesten alle personbilfabrikkene i verden steg omsetningen, på tross av et lavere volum. 9.909 millioner Euro ble det solgt for. 2020-tallet endte på 9.358.
Fra topplinjen kunne 73 millioner føres som driftsresultat. En forbedring på mer enn en halv milliard. Dermed økte også driftsmarginen fra minus 4,9 prosent til 0,7. Marginalt positivt, jovisst, men positivt.
Både Intra og Obrowski var fremoverlente med hensyn til 2022. Ikke bare når det gjaldt biler, der 5.000 medarbeidere nå er lært opp til produksjon av elektriske biler. I Polen er en ny produksjonshall i gang. Og Ford skal bygge enda en modell basert på MEB plattformen.
MOIA fortsette ekspansjonen og blir en storbruker av ID Buzz, mens den ferske kurer-tjenesten, Cito, allerede har 200 kunder og salget øker eksponensielt – sier de.
Hva det dessverre ikke ble fokusert på er at den viktige posten som heter Forskning og Utvikling var sterkt redusert. Den var på 1.012 millioner Euro i 2020 og endte på 602 millioner i fjor.
Forklaringen er selvfølgelig tettere samarbeid med sentral utvikling i Wolfsburg, og stor bruk av felles plattformer som MQB og MEB. Problemet er at man kan miste konsentrasjonen om nødvendige ingredienser til et segment som blir stadig mer spesialisert.
Det ble nok en gang presisert at den fremtidige Bulli-innsatsen vil bli bygd på tre pilarer. Multivan (T7), T6.1 og ID.Buzz. Og at Amarok skal vises til sommeren.
Volkswagen er kjent som en virkelig global aktør. Nutzfahrzeug er et stykke unna. 9,2 prosent av salget er i Sør Amerika (stort sette Brasil), 1,3 prosent i Nord Amerika og 4,9 prosent i Asia og Stillehavslandene.
Det betyr at 84,7 prosent av totalen ender i Europa. Det blir i hvert fall – stor sett – kortreiste produkter.