Kundemottaker Knut Ole Karlsen (f.v.), gründer og medeier Runar Bakken og gründer og daglig leder Morten Henriksen i nyeatblerte Norsk Tungbilservice.

Etablerer nytt, frittstående tungbilverksted

- Vi har erfart at det er behov for et tungbilsenter som kan tilby alt av vedlikehold og service av lastebiler, påbygg og tilhengere på ett sted. I tillegg har vi sett verdien av å kunne hjelpe sjåfør eller bileier med mobile verksted-tjenester, uttaler en av grunnleggerne.

Nyetablerte Norsk Tungbilservice AS har etablert seg i anlegget som tidligere huset Volvos lastebil- og bussforhandler på Jonsten i Råde.

Duoen bak nyetableringen har lang fartstid i bransjen og har ambisiøse mål.

- Vi har begge lang fartstid i denne bransjen og har erfart at det er behov for et tungbilsenter som kan tilby alt av vedlikehold og service av lastebiler, påbygg og tilhengere på ett sted. I tillegg har vi sett verdien av å kunne hjelpe sjåfør eller bileier med mobile verksted-tjenester, sier medeier og daglig leder Morten Henriksen fra Sarpsborg i en pressemelding.

Både han og styreleder og investor Runar Bakken fra Notodden har jobbet sammen i flere år.

Bakken har "transport i årene" gjennom flere familiebedrifter og eierskap i aktører i bransjen. Blant annet annet er han kjent som daglig leder og medeier i Bama Logistikk AS.

Morten Henriksen har bakgrunn som lastebilsjåfør og mekaniker, og har i dag alle godkjenninger for å drive tungbilverksted. Han var verkstedsjef en årrekke ved TIP Trailer i Vestby, og er materiellansvarlig i Bama Logistikk.

- Vi ser et stort volum i reparasjoner og vedlikehold på tilhengere og påbygg. Vi skal være der for kundene, men vi skal alltid ha så god kapasitet at vi kan å gå på en bil eller henger som kommer uanmeldt med tekniske problemer, sier Morten Henriksen.

Han tror også at de kan være en leverandør til påbyggerbransjen, at de kan ta klargjøring og slikt på nytt transportmateriell for disse.

Servicebiler

De ser hele Stor-Oslo med øst- og vest-siden av Oslofjorden som sitt markedsområde, sammen med hele Østfold.

- Vi skal møte opp der kunden er. Vi satser stort på servicebiler og starter med 3, hvorav en er en stor lastebil innredet med det meste for å løse små og større oppgaver. Denne skal ha base nord for Oslo og skal kunne dekke alle terminaler og transportsentraler i Oslo-regionen. På den måten kan en sjåfør som f.eks er på vei over fjellet til Oslo og har et problem, kontakte oss og be om hjelp og vi kan løse problemet mens vogntoget losser i Oslo, forteller Henriksen.

Norsk Tungbil-service AS

  • Mosseveien 60 Råde
  • Daglig leder Morten Henriksen, Sarpsborg
  • Anlegget er på 2100 m2 pluss 4 mål ute
  • Eiere: Runar Bakken, Notodden (styreformann) og Morten Henriksen Sarpsborg (daglig leder)
  • Antall ansatte: 10 fra start

En annen viktig sak er at det er en fordel for sjåføren å få fikset kjøretøyet mens han selv tar sin pålagte hvilepause. Det ønsker det nye verkstedet å legge til rette for, ifølge meldingen.

Henter traller

Bedriften har også investert i en trekkvogn som kan hente kundens hengere for å ta de til Råde for service og vedlikehold, eller for årlig PKK – periodisk kjøretøykontroll.

- Har et firma mange tilhengere er det litt av en kabal å legge for å få alle til godkjent verksted for slik kontroll i rett tid. Vi kan ta oss av hele logistikken og planlegge og gjennomføre service og kontroll sier Morten Henriksen.

Fra start er de 10 ansatte i bedriften, men i løpet av få måneder skal kapasiteten økes ytterligere på mekanikersiden, opplyser de.

I lokalene som er blitt pusset opp og tilpasset deres behov disponerer de 9 lange verkstedløp.

Det er bygget nytt delelager inne i verkstedet og det er fylt opp med kurante deler og utstyr for transportmateriell. Det er investert i ny bremseprøver for å kunne kontrollere de tunge kjøretøyene.

- Fra start holder vi åpent fra 07.00 til 20.00, men ambisjonen, og målet, er å få et så stort kundegrunnlag at vi kan yte service døgnet rundt – 7 dager i uka, forteller Morten.

Målet er å bygge kapasitet til å utnytte hele verkstedet og han mener de da bør ha hele 25 mekanikere for å kunne yte service til alle, alltid.

- Vi har også inngått avtaler som gjør at vi kan levere nye dekk til bil eller henger. Ofte avdekkes dårlige dekk på en PKK-kontroll og da skal kunden slippe å kjøre til et dekkverksted for å få nye dekk. I tillegg blir vi godkjent serviceverksted for Carrier kjøleaggregat og dette innebærer at kundene kan få gjort alt – på ett sted, forklarer Morten Henriksen.

Powered by Labrador CMS