-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford med 76 prosent markedsandel
På elektriske varebiler hittil i 2013. Renault en god nummer to.
REGISTRERINGER: Det er grunn til å tro at 2013 blir året da elektriske varebiler slår gjennom i Norge. På et vis.
For de har jo allerede vært her svært lenge. Og selv om Ford var først ut av startblokkene både i fjor og hittil i år, er det nok de franske merkene vi skal se opp for.
Peugeot, Renault og Citroen dominerte tross alt hele starten av 2000-tallet – før Fiat ledet an i 2009 og 2010.
Her er registreringstallene fra OFV for elektriske varebiler i Norge siden år 2000:
2000: 20 biler, alle fra Peugeot.
2002: 14 biler, alle fra Renault.
2003: 1 bil, fra Citroen
2004: 1 bil, fra Citroen
2009: 8 biler, alle fra Fiat
2010: 1 bil, fra Fiat
2011: 42 biler, 41 fra Ford, 1 fra Fiat
2012: 59 biler, 31 fra Ford, 24 fra Renault, 1 Mia, 1 Piaggio
****
Per 18. februar 2013: 113 biler, hvorav 86 fra Ford og 27 fra Renault.
Men om tallrekken ser ut til å favorisere Ford så langt, har vi i øyeblikket dessverre ikke alt for stort håp om at den trenden fortsetter utover 2013.
Ford-bilene er nemlig elektriske Transit Connect, som strengt tatt er et Ford skall med Azure Dynamics elektrisk drivlinje – og importert til Norge ikke av Ford, men av RøhneSelmer.
Allkopi var et privat firma som var svært raskt ute med å satse på el-Connect – KLIKK HER - men etter det vi skjønner, har de fleste av elektriske Connect som er levert så langt gått til Posten.
Problemet er at Azure har måttet innstille produksjonen, uten at Ford enn så lenge har satt i produksjon en egen el-Connect.
Renault har derimot hatt sine biler i markedet siden november i fjor – KLIKK HER – og har nå altså over 50 biler ute på veiene.
Men både Citroen og ikke minst Peugeot (med gevinst i stort anbud) har varslet at de kan levere sine elektriske varebiler fra mai i år.
Og Nissan skal produsere sine NV200 fra i år. Mens tyske VW og Mercedes holder kortene noe trettere til brystet, har vi jo allerede kjørt elektriske Mercedes Vito ved flere anledninger. I følge svenske Trailer.se, har danske posten akkurat bestil 50 elektriske Vitoer.
Og selv Opel har leflet med Vivaro e-Concept.
Les mer om elektriske varebiler, ikke minst prisbildet, i YrkesBils marsutgave,